آخرین خبرها از نورپردازی ارگ بم / امسال ۳ میلیارد تومان اختصاص یافت

ارگ بم بزرگترین سازه‌ خشتی جهان است که در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد و پنجم دی ۱۳۸۲ در اثر زلزله بم بیش از ۸۰ درصد آن ویران شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با تشریح آخرین اقدامات و فرآیند تامین اعتبار مربوط به طرح نورپردازی ارگ تاریخی بم گفت: بخشی از اعتبار مورد نیاز آن برای فاز نخست این طرح بزودی تامین می‌شود.

به گزارش تیلا نیوز، فریدون فعالی به مناسبت هفدهمین سالروز ثبت جهانی بم و منظر فرهنگی آن به خبرنگار ایرنا توضیح داد: برای فاز نخست نورپردازی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته و مقرر شده است نیمی از این مبلغ از طریق معین‌های اقتصادی استان تامین شود که به زودی انجام می گیرد .

وی اظهارداشت: بحث امنیت اولویت اول ما در موضوع نورپردازی بود که با نصب دوربین‌ها پایش تصویری ارگ قدیم بم در حال انجام است.
فعالی افزود: با تهیه طرح نورپردازی پیش‌بینی و منابع آن بحث نورپردازی امسال انجام خواهد شد.

🔸آخرین خبرها از مرمت ارگ بم

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان درباره وضعیت مرمت ارگ بم گفت: مرمت و بازسازی کلاه‌فرنگی ارگ به اتمام رسیده و در سطح شهرستان طی ۲ سال گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام شده است .
وی اظهار داشت:براساس آمار ارائه شده توسط کارشناسان حدود ۸۰ درصد از بناهای ارگ قدیم بم از لحاظ اصولی مرمت و بازسازی شده است.
به گفته فعالی در ارگ قدیم بم با ۱۲ کارگاه فعال و حدود ۱۲۰ پرسنل مرمت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است.

🔸امسال ۳ میلیارد تومان اختصاص یافت

وی درخصوص تخصیص منابع برای مرمت نیز اظهارداشت: هر سال منابعی به ارگ قدیم بم اختصاص خواهد یافت و امسال نیز مبلغ ۳ میلیارد تومان نیز اختصاص یافته است.

🔸کرونا و گردشگری
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان درباره تاثیر کرونا بر گردشگری نیز گفت: همه گیری ویروس کرونا در ۲ سال گذشته بیشترین آسیب را به صنعت گردشگری وارد کرده است و فعالان این بخش مانند حمل و نقل، هتل‌ها و خانه‌های بوم گردی در مرحله اول این آسیب دیدگی قرار دارند.
فعالی اظهارامیدواری کرد با پایان یافتن کرونا شرایطی مهیا شود تا تورهای مختلفی از ارگ قدیم بم بازدید به عمل آورند.

🔸اقامت گردشگران در بناها

به گفته وی بخشی از بناهای تاریخی با کاربری مناسب از طریق صندوق حفظ احیا مرمت خواهند شد و بحث اقامت گردشگران نیز در این بناها پیش بینی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: زمانی که یک بنای با ارزش تاریخی ثبت جهانی می شود ارزش و اعتباری برای منطقه به وجود می آورد به طور مثال ارزش و اعتباری که تخت جمشید به فارس و اعتباری که شهرستان بم برای استان کرمان بوجود آورده است را نمی توان نادیده گرفت و باید خدمات و تسهیلات ویژه‌ای برای این منطقه در نظر گرفت .

ارگ بم بزرگترین سازه‌ خشتی جهان است که در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد و پنجم دی ۱۳۸۲ در اثر زلزله بم بیش از ۸۰ درصد آن ویران شد. این بنا در ۱۷ تیرماه ۱۳۸۳ در بیست و هشتمین اجلاس میراث جهانی در کشور چین ثبت میراث جهانی شد.