آفت به جان مزارع فلفل قلعه قاضی استان هرمزگان افتاد

"سرخشکیدگی" آفت جدیدی است که این روزها به جان مزارع قلعه‌ قاضی استان هرمزگان افتاده است.

به گزارش تیلا نیوز، کشاورزی یکی از رسته‌‌های شغلی پر زحمت است و بار بخش عمده‌ای از اشتغال کشور بر روی این‌ بخش مولد است که هم نیازهای کشور را برطرف و رجوع می‌کند و هم با رونق صادرات برای کشور ارزآوری به دنبال دارد.

اما این بخش به واقع یکی از بخش‌های پر مخاطره و دارای تهدید است و همه ساله چندین نوع تهدید کشاورزان را مورد تهدید قرار می‌دهد، بحران کمبود آب و نقطه مقابلش سیلاب، جولان دلال‌ها و کاهش شدید قیمت، تگرگ و طوفان، ملخ‌های مهاجم و بیماری‌های گیاهی که هر کدام به نوعی کشاورزان را آزار می‌دهد.

یکی از آفت‌هایی که برای محصولات کشاورزی بسیار خطرناک است( Dieback ) یا سرخشکیدگی است، این بیماری سبب خشک شدن کامل سرشاخه‌ها، پژمردگی و خشکیدگی خوشه‌ها و از بین رفتن جوانه‌ها می‌شود.

پژوهشگران سپس عامل بیماری‌زا را که یک یا چند نوع قارچ است را بر روی پرتقال، گریپ فروت، لیمو، بادام، سیب، هلو، آلو، گیلاس، اکالیپتوس، انجیر و انار نیز یافتند و گستره آسیب این بیماری از درختان پسته نیز فراتر رفت.

در حال حاضر این بیماری خطرناک برای محصولات کشاورزی در مزارع استان هرمزگان نیز دیده شده و بیم آن وجود دارد که این بیماری بلای جدیدی برای حیات کشاورزی هرمزگان شود.

آزاده گودرزی عضو هیئت علمی بخش گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی استان هرمزگان در این باره اظهار داشت: به دنبال ارسال نمونه گیاهان فلفل سبز تند از منطقه قلعه قاضی استان هرمزگان و بررسی آزمایشگاهی این نمونه‌ها، علائم بیماری سرخشکیدگی (Dieback) روی این گیاهان مشاهده شد.

وی افزود: این بیماری علائمی شامل بافت مردگی شاخه‌های گیاهان از انتها دارد که به تدریج به بخش‌های پایین‌تر پیشروی می‌کند و گیاهانی که آلوده به این بیماری می‌شوند ظاهر پژمرده به خود می‌گیرند.

گودرزی بیان‌کرد: در صورت شدت یافتن آلودگی، میوه‌ها نیز پوسیده می‌شوند به علاوه تعداد میوه‌های تولید شده در گیاهان مبتلا به سرخشکیدگی کاهش می‌یابد و این میوه‌ها از کیفیت خود را از دست می‌دهند و در صورتی که آلودگی در ابتدای دوره رشد گیاهان روی دهد، گل‌ها نیز پوسیده می‌شوند و ریزش می‌کنند.

عضو هیئت علمی بخش گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی هرمزگان تاکید‌ کرد: بر اساس نتایج بررسی‌های میکروسکوپی اولیه، بیمارگر قارچی Alternaria sp به عنوان عامل بیماری تشخیص داده شده است.

وی ادامه داد: علائم بیماری سرخشکیدگی ممکن است در بسیاری از محصولات سبزی و صیفی مشاهده شود، هرچند که شدت بیماری در فلفل به طور معمول بیشتر است و در صورتی که بیماری به موقع کنترل نشود، محصول قابل توجهی برداشت نمی‌شود.