تحولات عملیات روسیه؛

از کار انداختن زیرساخـت‌های پایگاه‌های هوایی و سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین

وزارت دفاع روسیه امروز، پنج‌شنبه اعلام کرد، زیرساخت‌های نظامی پایگاه‌های هوایی اوکراین را منهدم کرده است. وزیر دفاع اوکراین تاکید کرد، یگان‌های اوکراین، مراکز نظامی و فرودگاه‌ها در شرق کشور در معرض حملات شدید روس‌ها قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری نووستی، ارتش روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سامانه‌های دفاع هوایی منهدم شده و پایگاه‌های هوایی اوکراین بعد از حمله مسکو قادر به فعالیت نیستند.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: سربازان گارد مرزی اوکراین هیچ مقاومتی از خود در برابر یگان‌های روسیه نشان ندادند.

وزارت مذکور گزارش‌های خبری مبنی ساقط کردن هواپیماهای روسیه بر فراز اوکراین را تکذیب کرد و گفت، این اخبار صحت ندارند.

از آن سو، اولکسی رزینکوف، وزیر دفاع اوکراین در کنفرانسی خبری گفت: نیروی هوایی اوکراین در تلاش برای مقابله با حملات هوایی روسیه است.

او افزود: گزارش‌ها درباره فرود آمدن نیروهای روسیه در اودسا کذب است.

همچنین گارد مرزی اوکراین گفت: این کشور در معرض حمله توپخانه‌ای در طول مرزهای شمالی خود با روسیه و بلاروس قرار گرفت و نیروهای اوکراین به منبع حملات پاسخ دادند.

گارد مرزی اوکراین افزود: حمله به یگان‌های ما همچنین از کریمه انجام شد. در این حملات به گشتی‌ها و نیروهای گارد مرزی از توپخانه و سلاح‌های سنگین استفاده شد.

یک مسؤول در وزارت کشور اوکراین اشاره کرد: شهرک شاستیا که تحت کنترل نیروهای اوکراین است به دست جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق کشور افتاده است.

ارتش اوکراین نیز می‌گوید، نیروهایش پنج فروند هواپیما و بالگرد روسیه را در لوهانسک در شرق این کشور ساقط کرده‌اند.

صدای چندین انفجار در شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف در نزدیکی خط تماس و امتداد سواحل این کشور به گوش رسید.

صبح امروز عملیات نظامی گسترده روسیه در خاک اوکراین سه روز پس از به رسمیت شناختن دو منطقه لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین آغاز شد و این به رغم هشدارهای غربی درباره پاسخ قوی به هرگونه اقدام نظامی است.