در حاشیه اجلاس اکو در بندرعباس مطرح شد؛

استقبال ایران از سرمایه‌گذاری قرقیزستان در بنادر جنوبی

با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مشاور رئیس جمهور قرقیزستان، یادداشت‌تفاهم همکاری بنادر و دریانوردی هرمزگان و شرکت هلدینگ ملی قرقیزستان امضاء شد.

به گزارش خبرنگار تیلا نیوز، علی‌اکبر صفایی صبح چهارشنبه در نشست با مشاور رئیس‌جمهور قرقیزستان با اشاره به ظرفیت و آمادگی بالای این سازمان برای همکاری با بخش خصوصی، تاکیدکرد: با توجه تعرفه‌ها و قوانین و مقررات، شرایط حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در بنادر و پسکرانه‌های بندری در ایران فراهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با تهیه پیش‌نویس قرارداد و بررسی آن در قالب یک کمیته مشترک، از حضور سرمایه‌گذاران قرقیزستانی در بنادر جنوبی ایران استقبال می‌کند.

به گفته وی، سرمایه‌گذار و بخش‌خصوصی قرقیزستانی می‌تواند با تأسیس دفتر در منطقه آزاد کیش و یا منطقه آزاد قشم، از تسهیلات و امکانات منطقه آزاد تجاری استفاده کند.

در این نشست تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو، مشاور رئیس جمهور قرقیزستان از علاقه بیشکک برای توسعه روابط و همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی با ایران صحبت کرد و خواهان عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر همکاری‌ها شد.

وی اظهار کرد: با توجه به تغییرات و مشکلاتی که در ترانزیت کالا از غرب داریم، خواهان استفاده از مسیرهای ترانزینی شرق و استفاده از بنادر ایران برای ترانزیت کالا هستیم.

خسرو سرایی، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و موافقتنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام آمادگی کامل این سازمان برای حمایت از سرمایه‌گذاری طرف قرقیزستانی، از تشکیل کارگروهی مشترک برای بررسی جزئیات روند همکاری و فعالیت سرمایه‌گذاران در بنادر شهید رجایی و بنادر جنوبی کشور خبر داد.