افتتاح طرح انتقال نفت گوره به جاسک/ بارگیری نخستین محموله با دستور رئیس جمهور

استاندار هرمزگان گفت: مرحله نخست طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک، با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش تیلا نیوز، فریدون همتی اظهار کرد: طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره در استان بوشهر به جاسک در سواحل مکران در استان هرمزگان با دستور ویدیوکنفرانسی رییس جمهور به بهره برداری رسید.

به گفته وی، با بهره برداری از این طرح در مرحله نخست امکان دریافت و بارگیری نخستین محموله و صادرات نفت از این منطقه راهبردی فراهم می‌شود.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: در این مرحله روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام از گوره به جاسک منتقل و صادرات آن انجام می‌شود.

مجموع سرمایه گذاری مرحله نخست این طرح۵۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و اعتبارات دولتی این طرح سه‌ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح، ۲۱۷ میلیون یورو است.

همتی افزود: با بهره برداری از این طرح، برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

برای اجرای این پروژه و برای نخستین بار در کشور، هزار کیلومتر لوله‌ مقاوم در برابر خوردگی توسط مهندسان داخلی تولید شد که کاملا تولید داخل است.

این طرح با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام، متشکل از ساخت یک خط لوله ۴۲ اینچی به طول هزار کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، ۱۰ پست برق، دو ایستگاه توپکرانی، پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.