مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور :

تامین آب بستک از خلیج فارس/ این خط انتقال به طول ۷۰ کیلومتر در حال احداث است

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روند آبرسانی از چارک به بستک را بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ کردند.

به گزارش تیلا نیوز، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صبح امروز (۱۷ مردادماه) پس از بازدید از روند احداث طرح آبرسانی از چارک به بستک در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بستک و جناح نیازمند اقدمات ماندگار و پایدار است، افزود: برای رفع کم آبی بستک اقداماتی انجام شده اما آنچه به پایداری آب این شهرستان کمک می کند، اتمام خط انتقال آب از بندر چارک به بستک است که عملیات اجرایی آن با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان در حال انجام است.

وی افزود: این خط انتقال به طول ۷۰ کیلومتر در حال احداث است که به دلیل ارتفاع از سطح دریا می بایست در چهار مرحله پمپاژ شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه این پروژه در سازمان برنامه و بودجه ردیف ندارد از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواست برای تسریع در آبرسانی به شهرستان بستک ردیف مشخصی برای آن در نظر بگیرند.

وی ادامه داد، برای تامین آب شرب مردم دو شهر جناح و بستک و ۳۹ روستا احداث آب شیرین کن ۸ هزار متر مکعبی چارک در دستور کار است.

جانباز با اشاره به اینکه سامانه آبرسانی به بستک و جناح و روستاهای مسیر در دو جزء تعریف شده است، گفت: همه هزینه های آن را وزارت نیرو تامین می کند که مناقصه آن نیز انجام شده است.

وی ادامه داد، از مجموع ۷۰ کیلومتر خط انتقال آب از چارک به بستک، ۱۵ کیلومتر آن انجام شده است که خوشبختانه در جلسه با اعضای کمیسیون عمران مجلس و حمایت رئیس این کمیسیون و نمایندگان عضو قرار شد سه روش تامین اعتبار مالی این پروژه مورد بررسی و عملیاتی شود.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، با مذاکرات انجام شده در این نشست راهکارهای تامین اعتبار از محل سرمایه گذاری بانکها، اعتبارات مدیریت بحران و .. پیشنهاد شد که بزودی تصمیم گیری نهایی با حمایت کمیسیون عمران مجلس صورت خواهد گرفت.

وی گفت: عزم وزارت نیرو بر این است که پروژه مذکور در زمان کوتاه به سرانجام برسد و مشکلات کمبود آب ناشی از خشکسالی و تغییر اقلیم از طریق شیرین سازی آب دریا مرتفع شود.

همچنین رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مقدمات انتقال آب از دریا پس از شیرین سازی به بستک انجام و قرارداد نیز بسته شده است ولی برای تسریع نیازمند اعتبار ویژه است.

به گفته وی، در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس و دست اندرکاران آبفا، راهکارهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و نهایتا به سه پیشنهاد رسیدیم که در در کمیسیون عمران با دعوت از رئیس مدیریت بحران، رئیس برنامه و بودجه و مدیرعامل آب و فاضلاب کشور مقدمات تزریق منابع مالی به این پروژه فراهم خواهیم کرد.

در ادامه این نشست امین قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه بستک منابع آبی بسیار محدودی دارد، افزود: در حال حاضر از طریق شش حلقه چاه در دشت لاورمیستان ۸۰ لیتر بر ثانیه آب برداشت و به روستاهای و شهرهای شهرستان بستک پمپاژ می شود.

وی افزود: ۸۰ درصد جمعیت بستک در روستاها ساکن هستند و این شهرستان هیچ منبع آب شیرینی ندارد و مجبوریم با احداث آب شیرین کن بروی چاه ها مشکل تامین آب این مناطق را در کوتاه مدت حل کنیم اما به دلیل پیشروی آب های زیر زمینی به سمت شوری بیشتر، قابلیت تبدیل به آب شرب با استفاده از آب شیرین کن های موجود ندارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تنها راه نجات شهرستان بستک را اجرای سامانه تامین آب بستک از بندر چارک عنوان کرد و گفت: با کمک هایی که شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور کرده است حدود ۱۵ کیلیومتر در مناطق صعب العبور خط انتقال را اجرا کرده ایم و مخزن خط الراس نیز در حال اجراست.

وی افزود: این پروژه در سه فاز اضطراری، فاز اول و فاز دوم طراحی شده است که در فاز اضطراری حدود ۱۴ روستا در شهرستان لنگه از آب شرب بهره مند خواهد شد.

قصمی ادامه داد، در فاز اول، خط انتقال ۲۰ کیلومتری در نظر گرفته شده است که با احداث آن آب به جناح خواهد رسید.

وی اعتبار مورد نیاز برای فاز اول این پروژه را ۱۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: با توجه به نگرانی کمبود آب بستک، بایستی این پروژه تا سال آینده تکمیل و علاوه بر جناح و بستک ۳۹ روستای مسیر نیز از آب پایدار بهره مند خواهند شد.

به گفته وی با تکمیل این طرح ۴۳ هزار نفر از جمعیت فعلی و در افق طرح حدود ۷۵ هزار نفر از آب شرب پایدار بهره مند خواهند شد.

قصمی تصریح کرد، مردم بستک با امید به تکمیل این پروژه نهایت همکاری با آب و فاضلاب داشته اند والان زمان آن رسیده تا برای این پروژه فکر اساسی کرد.

در ادامه این نشست احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان نیز از حساسیت اعضای کمیسیون عمران مجلس و مجموعه آب و فاضلاب کشور و استان در تامین آب بستک قدردانی کرد و گفت: به دلیل خشکسالی نگرانی ما برای تامین آب بستک هر سال بیشتر از سال های قبل می شود.

وی خواستار تعین تکلیف محل اعتبارات این پروژه شد و گفت: با توجه با حساسیتی که در تامین آب شهرستان بستک وجود دارد رقم مورد نیاز عدد بزرگی نیست و به راحتی می توان تامین کرد.