مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خبر داد؛

بهره‌برداری از سد درکاه بشاگرد تا پایان سال ۱۴۰۱

سد درکاه بشاگرد که در شرق هرمزگان قرار دارد مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند و پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۱ افتتاح و به بهره برداری کامل برسد.

به گزارش تیلا نیوز، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: سد درکاه در نزدیکی شهر گوهران و روستای درکاه احداث شده ، نوع سازه این سد بتنی – وزنی با مغزه سنگی است و حجم سد نیز یک میلیون متر مکعب بوده و ارتفاع آن از بستر ۲۸ متر و ارتفاع طول و عرض تاج سد نیز به ترتیب ۸۵ و ۳متر می باشد.

جمشید عیدانی توضیح داد: روستای درکاه با حدود ۲۰۰ خانوار جمعیت در شمالی ترین و مرتفع ترین بخش حوزه آبریز جگین واقع شده است.

این ویژگی جغرافیایی سبب شده که بارندگی در این منطقه نسبت به سایر مناطق بشاگرد شدت بیشتری داشته و حتی در فصل تابستان نیز شاهد بارندگی باشیم. عدم قدرت کافی زمین در نگهداشت رطوبت، شیب تند اراضی منطقه و همچنین نبود ساز و کار مناسب جهت ذخیره این بارش ها سبب شده رواناب حاصله به صورت جریان سیلابی مخرب در مدت زمان کوتاهی و بدون استفاده از منطقه خارج شود.

وی ادامه داد: با ساخت این سد ضمن جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سد جگین و افزایش عمر مفید این سد می توان با جمع آوری سیلابهای مسیل درکاه و توزیع آن، منبع آب شرب مناسب و پایدار برای روستاهای پایین دست آن تامین نمود.

جمشید عیدانی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در پایان در خصوص دیگر مزایای این سد گفت: محرومیت زدایی از روستاهای کم برخوردار شهرستان بشاگرد از طریق تأمین آب شرب و کشاورزی روستاهای درکاه، تج ،حجت اباد و دیگر روستاهای پایین دست سد، امکان ایجاد اشتغال از طریق ترویج کشاورزی در منطقه به ویژه کشت سیر و توسعه نخلستان، ایمن سازی روستاها و مراکز جمعیتی حاشیه رودخانه های فصلی بالادست روستای درکاه، تبدیل تهدید سیلاب های مخرب و پراکنده به فرصت تامین آب پایدار از دیگر مزایای بهره برداری از این طرح است.