تغییر اقلیم دلیل برف سنگین این روزهای ایران؟!

در روزهای اخیر که شاهد کاهش کم سابقه دما در نقاط مختلف کشور هستیم، حرف هایی از ردپای تغییرات اقلیمی به گوش می رسد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ تیره‌تر شدن اقیانوس‌ها و ذوب شدن یخچال‌های عظیم و بروز فجایع زیست محیطی و در نتیجه تاثیر بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورها نشان از آغاز تغییرات اقلیمی دارد. به عبارت دیگر تغییر اقلیم شامل تغییرات جدی در میزان بارش‌ها و میزان دماست که می‌تواند کاهشی یا افزایش باشد.

به گفته کارشناسان در قرن گذشته متوسط دمای زمین حدود ۰.۸ درجه سانتی‌گراد افزایش داشت. آژانس حفاظت محیط زیست ادعا می‌کند که در پایان قرن حاضر دمای کره زمین می‌تواند ۱.۱۳ تا ۶.۴۲ درجه سانتیگراد فزایش پیدا کند که می‌تواند باعث رخ دادن اتفاقات بسیار وحشتناک در کره زمین شود.

مطالعات نشان می دهد در ایران به نسبت سال ۱۹۵۰ میلادی به طور متوسط دمای میانگین کشور حدود ۱.۵ درجه افزایش پیدا کرده است و در کنار آن، متوسط میزان بارش حدود ۴۵ میلیمتر کمتر شده است.

در روزهای اخیر که شاهد کاهش کم سابقه دما در نقاط مختلف کشور هستیم، حرف هایی از ردپای تغییرات اقلیمی به گوش می رسد در این راستا داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز تغییر اقلیم محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا اظهارکرد: این تغییرات به موقع اتفاق افتاده است بارش برف و باران در روزهای زمستانی منطبق بر شرایط نرمال است.

وی در ادامه گفت: بارش در غیر فصل و به عبارت دیگر در غیر موقعیت زمانی و مکانی حاکی از تغییرات اقلیمی است اما در روزهای زمستانی به ویژه در مناطقی که سابقه تجربه چنین دمایی را داشته این بارش ها عادی است. چیزی که ما نیاز داشتیم بارش برف و باران بود تا یخچال ها به حالت عادی برگردد و آب های مورد نیاز ذخیره شود.

سرپرست مرکز تغییر اقلیم محیط زیست درباره آمادگی حیات وحش برای بروز این بارش ها بیان کرد: حیات وحش آمادگی کامل برای مطابقت با این شرایط را دارد. حتی ما برای سال آینده نیز انتظار چنین بارش هایی را داریم.