توضیحات بیمه سلامت در رابطه با رایگان شدن تست‌های کرونا

در پی انتشار خبری مبنی بر « اعلام آمادگی بیمه سلامت برای رایگان کردن تست‌های کرونا»، روابط عمومی بیمه سلامت توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد. در این بیانیه آمده است: کشور اکنون در شرایط خاص و بحرانی به سر می برد و سازمان بیمه سلامت ایران در تلاش است که برای کنترل بیماری و تسکین دردها همراه مردم باشد.

جماران: در پی انتشار خبری مبنی بر « اعلام آمادگی بیمه سلامت برای رایگان کردن تست‌های کرونا»، روابط عمومی بیمه سلامت توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

در پی انتشار خبری مبنی بر « اعلام آمادگی بیمه سلامت برای رایگان کردن تست‌های کرونا»، روابط عمومی بیمه سلامت با ارسال مطلبی توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد که متن آن در پی می آید:

با توجه به درج مطلبی در آن پایگاه خبری مبنی بر «رایگان شدن تست‌های کرونا»، که ۲۰ مرداد ماه منتشر شده است، در پاسخ لازم است مواردی را جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی آن پایگاه خبری به شرح زیر اعلام شود:

پیرو سخنان مقام معظم رهبری در ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ و تاکید ایشان به دولت و بیمه ها مبنی بر رایگان شدن تست های تشخیصی بیماری کرونا به منظور کمتر شدن دغدغه مردم، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد که این سازمان آمادگی انجام این اقدام را دارد.

سازمان بیمه سلامت ایران طبق روال قانونی بسته های خدماتی تعریف شده از سوی وزارت بهداشت را تحت پوشش قرار می دهد که این موضوع در قالب مصوبات شورای عالی بیمه یا هیات وزیران به سازمان های بیمه گر ابلاغ می شود.

همچنین طبق مصوبات مراجع بالا دستی فرانشیز یا خود پرداخت در بخش بستری ۱۰ درصد و در بخش سرپایی ۳۰ درصد تعیین شده است. البته در برخی شرایط استثنائاتی وجود دارد که بنا به درخواست وزارت بهداشت در شورای عالی،بیمه تصویب و به تائید هیات وزیران می رسد.

در زمینه بیماری کرونا تاکنون از سوی مراجع قانونی از جمله وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا چنین درخواستی ازسازمان های بیمه گر مطرح نشده بود، تا این سازمان ها پاسخ مناسبی ارائه دهند. درخواست مقام معظم رهبری اولین درخواست بالاترین مقام قانونی و رسمی کشور بود که سازمان بیمه سلامت نسبت به انجام آن اعلام آمادگی کرد.

صرف نظر از مرجع درخواست کننده، به لحاظ کارشناسی فنی و تخصصی ، سازمان بیمه سلامت بااین موضوع کاملا موافق است که منابع ارزشمند و کمیاب سلامت بیشتر به سمت سطح اول پیشگیری و مراقبتی سوق یابد وهمانند کشورهایی که مدیریت صحیح بر منابع سلامت اعمال می‌کنند درهنگام بروز اپیدمی توجه به خط اول مراقبت،بیماریابی وتشخیص زودهنگام متمرکز شودکه نتایج بهتری بدست می آید تا صرفا عمده منابع را به سطح دوم که شامل درمان و دارو است هدایت کنیم.به ویژه آنکه درباره کووید ۱۹ داروی تایید شده‌ای وجود نداردوهزینه سنگینی که تا به حال سیاستگذار بر نظام سلامت وبیمه ها تحمیل کرده بسیار گران و ناکارآمد بوده است .

کشور اکنون در شرایط خاص و بحرانی به سر می برد و سازمان بیمه سلامت ایران در تلاش است که برای کنترل بیماری و تسکین دردها همراه مردم باشد.

مقام معظم رهبری در ابتدای شیوع بیماری کرونا موافقت کردند که از صندوق توسعه ملی یک میلیارد یورو برای کنترل و تامین هزینه های این بیماری اختصاص داده شود که امیدواریم از این منابع به سازمان های بیمه گر نیز به اندازه مشارکتی که داردمنابع لازم اختصاص یابد تا بتوانند دستورات لازم را پوشش دهند.

لازم به ذکر است که سازمان از ابتدای کرونا تاکنون بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان بابت سهم سازمان تست پی سی آر کرونا تقبل هزینه کرده است. در شرایط فعلی پوشش هزینه تست های تجویزی توسط مراکز ۱۶ ساعته ارائه کننده خدمات به بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا با تعرفه دولتی با فرض ۴۵ هزار تست در ماه، ماهانه حدود سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان، صرفا فرانشیز خدمات مذکور خواهد بود، لذا در صورت تصمیم به پوشش هزینه تعرفه های بخش های غیر دولتی از جمله بخش خصوصی، پرداختی سازمان به مراتب فراتر خواهد بود.

در بخش بستری سازمان تا کنون بالغ بر ۲۹۰۰ میلیارد تومان سند با تشخیص کووید دریافت کرده است که سهم پرداختی بالغ بر ۲۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان سهم سازمان را در بر داشته است. از این میزان معادل ۶۷۰ میلیارد تومان سهم سازمان دارو در بخش بستری بوده است.

در بخش سرپایی نیز تفکیک دقیق بخش قابل توجهی ازهزینه های دارو و پاراکلینیک بیمه شدگان مبتلا به کرونا بدلیل اشتراک با سایر بیماریها امکانپذیر نیست ولی در خصوص اسکن های اختصاصی کووید در بخش سرپایی، در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۷ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۷ میلیارد تومان (سهم سازمان) سند هزینه ثبت و درخواست شده است.سهم سازمان هزینه های درخواستی بابت تست کووید نیز همانطور که اشاره شد از ابتدا تا کنون حدود ۵۵ میلیارد تومان بوده است.

همچنین ضمن اعلام آمادگی سازمان بیمه سلامت ایران، از ۲۳ مرداد ماه به تمامی استان‌ها ابلاغ شد که رایگان شدن فرانشیز و خودپرداخت تست تشخیصی pcr را برای بیمه شدگان این سازمان را اجرایی کنند که همزمان با اجرای آن مصوبه شورای عالی بیمه و مراحل قانونی آن نیز انجام شد تا برای پایداری و جلوگیری از کسری منابع در سازمان های بیمه گر دولت نیز بتواند منابع لازم را تامین کند و بین فاصله اجرایی تا تامین اعتبارات از سوی دولت کلیه هزینه ها از منابع داخلی سازمان تامین خواهد شد.

روابط عمومی سازمان بیمه سلامت