سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو؛

تولید سافت ژل‌های مقاوم به اسید معده برای اولین بار در کشور/ داروهایی که علاوه بر اثربخشی بهتر عوارض کمی دارند

یکی از شرکت‌‌های دانش‌بنیان حاضر در سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو برای اولین بار در کشور به تکنولوژی تولید سافت‌ژل‌های مقاوم به اسید معده دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری آنا، اسیدهای چرب امگا۳ یکی از دو گروه اصلی از اسیدهای چرب غیر اشباع (PUFAs) هستند که متاسفانه بدن انسان توانایی تولید آنها را ندارد، از این رو باید از طریق مواد غذایی تامین شوند.

در همین راستا یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمنیه داروسازی با بکارگیری جدیدترین فناوری‌های روز دنیا موفق به تولید نوع خاصی از سافت ژل های ضد اسید معده شده است که علاوه بر جذب بهتر عوارض بسیار کمتری نسبت به سایر نمونه‌ها دارد.

این شرکت داروساز که این روزها در سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو (ایران نانو ۱۴۰۱) حضور دارد، از تکنولوژی دارورسانی درون ساختار لیپوزومی نیز در کپسول‌های ویتامین د۳ خود بهره برده است. از این رو به سراغ غرفه این شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه ایران نانو رفتیم و با مسئولان آن گفت‌وگو کردیم.

رضایی مدیر تحقیق و توسعه این شرکت در خصوص فعالیت‌هایشان می‌گوید: تمرکز شرکت ما بر روی تولید کپسول‌های ژلاتینی نرم با بکارگیری جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا از جمله نانو فناوری، لیپوزم‌ها و نانو لیپوزوم هاست.

او ادامه می‌دهد: ما جزو اولین شرکت‌ها در دنیا هستیم که توانسته‌ایم به تکنولوژی تولید سافت‌ژل‌های مقاوم به اسید معده یا دارای روکش روده‌ای دست پیدا کنیم.

رضایی با اشاره به مزیت‌ این داروها نسبت نمونه‌های معمولی می‌گوید: به صورت کلی لیپوزم‌ها و نانوداروها به منظور افزایش جذب، تاثیرگذاری و کاهش عوارض مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در ادامه توضیح می‌دهد: درخصوص فراورده های مقاوم به اسید معده مانند مکمل‌های امگا۳ تولیید شده در مجموعه ما علاوه بر کمک و افزایش جذب روغن ماهی یا امگا۳ ، حس بد بوی ماهی را از بین می‌برد چرا که محتویات دارویی آن بجای معده در روده آزاد نمی‌شود.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری نانو در انتها می‌گوید: فراورده‌های ما نمونه مشابه داخلی ندارد و این اشکال از دارو برای اولین بار در کشور تولید میشود. شرکت‌های بسیارمحدودی در دنیا هستند که این تکنولوژی را در محصولاتشان استفاده می‌کنند از این رو ما در این تکنولوژی فعلا رقیبی نداریم.