مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی هرمزگان خبر داد؛

ثبت ۴ اثر ناملموس هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی هرمزگان از ثبت ۴ اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش تیلا نیوز، سهراب بناوند، ظهر پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت چهار اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور گفت: اقدامات پاسدارانه برای دانش سنتی لنج سازی استان هرمزگان، روش تهیه سوراغ، لنگر سنگی و عروسک داربید ۴ اثر ناملموس استان هرمزگان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان با اشاره به اینکه گرچه امروز لنج‌های چوبی و بادبانی در دنیای صنعتی امروز برای سفرهای تجاری کاربرد ندارد، افزود: اما این توانمندی را دارند که در حوزه صنعت گردشگری، ایران را به یکی از قطب های گردشگری دریایی در جهان تبدیل کنند.

او افزود: دانش سنتی دریانوردی و لنج سازی مانند دیگر عناصر فرهنگی برای بقا نه‌تنها به‌عنوان یک دانش سنتی بلکه به‌عنوان فرهنگ مردم بومی منطقه نیازمند آگاهی، پاسداری و احیاست.

بناوند در خصوص روش تهیه سوراغ گفت: از زمانهای دور وقتی‌که وسایل سرمایشی برای نگهداری ماهی وجود نداشت مردم بومی هرمزگان از ماهی دو نوع سس تهیه می‌کردند که یکی از آن‌ها مهیاوه و دیگری سوراغ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان بابیان اینکه سنت شفاهی و میراث ساخت لنگرهای سنگی در کرانه خلیج‌فارس در دوره‌های متعدد شکل گرفت است، ادامه داد: این مهارت از گذشته‌های دور به‌صورت شفاهی و سینه‌به‌سینه تا به امروز در برخی مناطق استان هرمزگان ازجمله بندرلنگه و پارسیان همچنان زنده و پویا است.

او درباره عروسک داربید گفت: در زبان مردم بستک دار به معنی چوب و بید به معنی عروس است و داربید به معنای عروس چوبی است.

بناوند افزود: عروسک داربید عروسکی است که از چوب درخت نخل، سکه و پارچه از گذشته‌های دور در روستای هرنگ از توابع شهرستان بستک ساخته می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان تأکید کرد: این عروسک را طی مراسمی از باقیمانده لباس عروس، می‌سازند و به دختران دم بخت یا دختربچه‌ها به‌رسم میمنت و بخت‌گشایی داده می‌شود.