جزئیات طرح ملی بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اعلام شد

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: مرحله اول طرح گسترش پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر فردا اجرا می‌شود.

به گزارش تیلا نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی شیرکانی مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درباره طرح گسترش پوشش بیمه اجتماعی این اقشار گفت: در روستا‌ها و در بین عشایر افرادی را داشتیم که امکان پرداخت حق بیمه را نداشتند. طرح اولیه این کار سال گذشته مصوب و پیگیری شد، اما در ۳ ماه اخیر با توجه به شعار‌هایی که دولت درباره پوشش حداکثری بیمه‌ای می‌داد و همتی که وزارت کار روی این موضوع داشت، فردا این طرح وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی افزود: در فاز اولیه اجرایی شدن این طرح، یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از اقشار محروم و روستایی از سوی دولت بیمه رایگان دریافت می‌کنند.

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در پاسخ به این سوال که تاکنون چند نفر تحت پوشش این بیمه بوده‌اند اظهار کرد: تقریبا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال در ۱۶ سالی که این صندوق افتتاح شده است داریم.

شیرکانی با اشاره به فاز نهایی طرح گسترش پوشش بیمه‌ای تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح و گسترش پوشش بیمه‌ای روستاییان و عشایر، معادل کاری که صندوق در ۱۵ سال انجام داده در یک روز انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که چتر پوششی بیمه روستاییان و عشایر با این طرح دو برابر می‌شود ادامه داد: به کسانی که در این طرح عضو هستند بیمه اجتماعی تعلق می گیرد.

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیان کرد: آن‌هایی که بیمه می‌شوند را ما انتخاب نمی‌کنیم، این افراد از طریق نهاد‌های مربوطه مثل کمیته امداد، بهزیستی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، امور عشایر و معاونت امور زنان به ما معرفی می‌شوند و در صورت داشتن شرایط لازم بیمه می‌شوند.

شیرکانی با اشاره به مزایای طرح گسترش بیمه روستاییان و عشایر گفت: از چهار خدمت اصلی که صندوق‌های بیمه‌ای می‌دهند، ما ۳ خدمت مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی و فوت که به خانواده‌ی فرد پرداخت می‌شود را پرداخت می‌کنیم، همچنین بیمه‌ی درمان که معمولا برای همه‌ی روستاییان داریم ارائه می شود و کمیته امداد و بهزیستی هم بیمه‌ی درمانی ویژه در این زمینه ارائه می دهند.

مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تصریح کرد: کسانی که از این طرح جا می‌مانند در فاز تکمیلی به نهاد‌های مربوطه مراجعه می‌کنند و بعد ما آن‌ها را به عضویت صندوق در می‌آوریم.

شیرکانی با اشاره با شرایط ثبت‌نام متقاضیان در نهاد مربوطه بیان کرد: دستگاه‌های مربوط افراد نیازمند به این بیمه را از قبل شناسایی، شرایط آنها را بررسی و سپس به ما معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که منظور از نام‌نویسی نام برده شده در طرح گسترش پوشش بیمه‌ی روستایی یک اصطلاح بیمه‌ای است، اظهار کرد: در کل بیمه‌ها برای این‌که سندیت بیمه ایجاد شود، واحدی به نام نام‌نویسی داریم تا فرد مورد نظر به عضویت بیمه درآید و به عنوان سابقه برای او باقی بماند.