جوان ۲۵ ساله مرگ مغزی در هرمزگان ، فرشته نجات بیمار نیازمند پیوند شد

رییس واحد اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با اهدای عضو جوان ۲۵ ساله مرگ مغزی در استان، یک بیمار نیازمند به پیوند کبد، از مرگ نجات یافت و به زندگی بازگشت.

به گزارش تیلا نیوز، دکتر محمود حسین پور عصر جمعه با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: نیما قاسمی جان آفرین ۲۵ ساله اهل رودان ، در تاریخ سوم آبان ماه به دلیل کاهش سطح هوشیاری ناشی از تروما (ضربه شدید) در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید محمد بندرعباس بستری و تحت درمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: با وجود تلاش بسیار پزشکان برای نجات جان این بیمار، وی در روز ۱۹ آبان ماه دچار مرگ مغزی شد که این مساله پس از تایید پزشکان متخصص مربوطه به خانواده وی اعلام گردید.

دکتر حسین پور تصریح کرد: خانواده این جان آفرین پس از اعلام مرگ مغزی و تایید آن از سوی متخصصان مربوطه، رضایت خود را جهت اهدای عضو اعلام کرد و صبح امروز کبد وی جهت پیوند به یک بیمار نیازمند عضو پیوندی، توسط جراح اعزامی از شیراز برداشت و به بیمارستان ابوعلی سینا منتقل شد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ اهدای عضو توسط مردم شریف هرمزگان انجام شده که به واسطه این عمل خیر خواهانه، جان بیش از ۳۰ بیمار از مرگ قطعی نجات یافته است.

متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می‌توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.