دشت لوت گرم‌ترین نقطه زمین است؛ ۷۱ درجه

کارشناس زیست محیط با اشاره به روز جهانی کویر لوت، گفت: دشت لوت گرم‌ترین نقطه زمین و یکی از زیباترین کویر‌های جهان است.

به گزارش تیلا نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ عرب شیرازی در برنامه روز از نو رادیو اقتصاد گفت: دشت لوت گرم‌ترین نقطه زمین است و مقام ۲۷ جهان را دارد و یکی از زیباترین کویر‌های جهان است.

وی افزود: ایران کشوری چهار فصل با اقلیم‌های گوناگون است که انواع متنوعی از اقلیم‌های کره زمین را در خود جای داده است. به عنوان کشوری خشک و نیمه‌خشک، کویر‌ها بخش بزرگی از مناطق مرکزی و شرقی ایران را در برگرفته‌اند. از سوی دیگر، یکی از مکان‌هایی است که گردشگران در سال‌های اخیر به آن علاقه نشان می‌دهند به طوری که سالانه تور‌های بیابان گردی و کویرنوردی و گروه‌های آفرود زیادی در دشت‌ها، کویر‌ها و بیابان‌های ایران حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: در این منطقه نمونه خزنده کوچکی وجود دارد که به آن مار بوا می‌گویند و زیر ماسه‌ها زندگی می‌کند و با لرزش ماسه‌ها طعمه خود را شکار می‌کند.

عرب شیرازی اضافه کرد: کویرلوت تنها کویر نیست بلکه با دارا بودن دشت‌های زیبا و اینه یکی از بلندترین قله‌های ماسه‌ای جهان است و یکی از بیابان‌های ایران است که در جنوب شرقی قرار دارد و بخش‌هایی از آن در استان‌های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد. این بیابان بیست و هفتمین بیابان بزرگ در بین بیابان‌های جهان به شمار می‌رود. در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ کویر لوت بر اساس سنجش دمایی با درجه ۷۱ سانتیگراد ثبت و کویر لوت گرمترین نقطه جهان شد.

شیرازی همچنین افزود: معنی اسم دشت یعنی لوت در زبان ترکی به معنی لخت، تشنه، بی‌آب و علف و فاقد هرچیز است که با ماهیت این بیابان سازگاری دارد عنوان‌های «چاله لوت»، «دشت لوت»، «کویر لوت» و «بیابان لوت» برای این منطقه خشک و بیابانی به کار برده می‌شود. در نوشته‌های جغرافیایی از واحد لوت گاهی به‌نام «چاله لوت» و گاهی به‌صورت «دشت لوت» نام برده می‌شود. در بین عامه مردم و در بسیاری از خبر‌ها به‌دلیل برخی مشابهت‌ها با دشت کویر، از عنوان «کویر لوت» استفاده می‌شود درحالی که استفاده از کویر برای لوت درست نیست و در پرونده ثبت جهانی در سال ۱۳۹۵ در یونسکو نیز عنوان «بیابان لوت» ثبت شده‌است نه با عنوان «کویر لوت»؛ زیرا دشت لوت بیابان است نه کویر و کویر بخش کوچکی از مساحت دشت لوت را تشکیل می‌دهد بنابراین باید توجه داشته باشیم که در خطاب قرار دادن این بیابان از واژه کویر استفاده نکنیم.

شیرازی از جاذبه‌های گردشگری گفت: دشت لوت بر خلاق کویر نمک‌زار نیست و دارای تپه‌ای ماسه‌ای و شنی است که یکی از زیباترین مناظر در دشت لوت، کلوت ‎های اسرارآمیز شهداد است؛ کلوت‎های شهداد از دور شبیه شهری با آسمان خراش‎های کلوخی است که برخی آن را شهر ارواح، شهر خیالی یا شهر لوت نامیده‌اند. کلوت‏‌های شهداد مرتفع ‎ترین هرم‎‌های ماسه‌ای دنیا هستند که بر اثر فرسایش باد و آب ایجاد شده‌اند. در میانه این کلوت‎های اعجاب برانگیز تقریبا هیچ حیاتی وجود ندارد و می‎ گویند هنوز هیچ انسانی همه بخش‎های این شهر را نپیموده است و به این دلیل به این شهر ارواح نیز می‌گویند.

وی گفت: احتمال این که در بیابان لوت قدم بزنید و با تکه‌ای شهاب سنگ و فسیل برخورد کنید زیاد است. زیرا این منطقه در طول سال‌ها دست نخورده باقی مانده و فسیل‌های زیادی در ماسه‌های مدفون شده اند بنابراین لوت برای اکثر فسیل شناسان بهشت محسوب می‌شود.

کارشناس زیست محیطی در پایان اشاره کرد: کویر لوت با قدمت بیش از ۶۰۰۰ سال دارای صحرا‌ها و چین خوردگی‌های زیادی است که هر گردشگر را به طرف خود می‌کشد و یکی دیگر از جاذبه‌ها این است که اب در این مناطق اصلا نیست یا بسیار کم است و یکی از راه‌های شناسایی به وسیله شبنم‌های صبح گاهی است و در آخر اینکه دشت لوت با این حجم از زیبایی چهره اسرار آمیز خود را تنها به کسانی نشان خواهد داد که به آن سفرمی کنند، راهی بس خطرناک و دشوار را پیش روی آنان می‌گذارد و اگر قصد گشت و گذار در لوت را دارید هرگز به تنهایی یا با افرادی که تخصص ندارند دست به این کار نزنید، زیرا پیدا کردن مسیر و محل مناسب اتراق اصلا کار ساده‌ای نیست و لحظه‌ای غفلت باعث گم شدن گردشگران می‌شود.