دیگر در اتاق‌های بیمارستان جا نداریم؛ مظلوم هرمزگان…

دیگر در اتاق‌های بیمارستان جا نداریم؛ مظلوم هرمزگان... این متن پست اینستاگرامی "دکتر مهدی حسنی آزاد، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در شهر بندرعباس" بود که اشاره به پر بودن تخت ها و اتاق های بیمارستان شهید محمدی بندرعباس داشت.

این روزها هرمزگان به هیچ وجه روزگار خوبی را با کرونا نمی گذراند و به نوعی در حال خوابیده شدن مچ آن مقابل این ویروس کهنه و منحوس است و حتی احتمال ورود پیک پنجم و ورود ویروس دلتا به این استان جنوبی نشان از اوضاع فوق بحرانی آن به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دارد.

به گزارش تیلا نیوز، به گفته دکتر حسین فرشیدی، شمار شهرستان‌های با وضعیت قرمز در هرمزگان افزایش یافته است، افزود: اکنون همه شهرستان‌های استان به جز شهرستان‌های بشاگرد و ابوموسی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی با بیان اینکه با کمبود شدید تخت در بیمارستان‌های استان روبرو هستیم و روزانه ۲۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند و ۱۱۰ بیمار نیاز به تخت‌های ویژه آی سی یو دارند، بیان کرد: در سه هفته اخیر موارد مثبت و موارد بستری در استان افزایش یافته است و در بیمارستان شهیدمحمدی بندرعباس ظرفیت چهار بخش آی سی یو تکمیل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه اکنون شهر بندرعباس در وضعیت فوق بحرانی و شهرستان‌های میناب و بندرلنگه در وضعیت بحرانی هستند، اضافه کرد: اگر آمارهای کرونایی همین طور روند افزایشی داشته باشد تا هفته آینده میزان مرگ و میر هم افزایش می‌یابد.

فرشیدی با بیان اینکه استان هرمزگان به علت افزایش بیماران کووید-۱۹ با کمبود شدید تخت روبه‌رو است و با مرخص کردن بیماران بخش‌های جراحی و قلب، افراد کرونایی بستری می‌شوند، اظهار کرد: کمبود نیروی کادر درمان از مشکلات استان است و متاسفانه در استخدامی جدید نیروی پرستاری به ما نداده‌اند، تاکنون بخاطر معوقات بیمه‌ها نتوانستیم داروی مورد نیاز را تامین کنیم؛ در حال حاضر بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان از شرکت‌های بیمه مطالبه داریم.

اما این گفته های دکتر فرشیدی ظاهرا چندان از سوی مسئولان کشوری و استانی جدی گرفته نمی شود که در نوع اعمال محدودیت ها و اتخاذ تصمیمات خاص بین استان‌های به شدت درگیر همچون سیستان و بلوچستان بازم هم هرمزگان مظلومانه در صف نبرد با کرونا می جنگد و این بار پست اینستاگرامی شب گذشته دکتر مهدی حسنی آزاد، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در شهر بندرعباس و اشاره به پر بودن اتاق های بیمارستان شهید محمدی و بستری شدن بیماران در راهرو نشان از مظلومیت همیشگی هرمزگان را بار دیگر ثابت کرد، مظلومیتی که این بار در سایه بی تدبیری پیش به سوی وقوع یک بحران جدی می رود تا جایی که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره یک مورد کرونای هندی در شهرستان میناب شناسایی و منجر به فوت این بیمار شد، تصریح کرد: تست موارد مشکوکی از این دلتای هندی به تهران ارسال شد که هیچکدام مثبت نبوده است.

🔸در همین خصوص محمد آشوری، عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا، افزود: متأسفانه روز به روز شاهد وضعیت بحرانی تر کرونا در استان هرمزگان به ویژه شهر بندرعباس هستیم به گونه ای که از سوی دانشگاه علوم پزشکی شاهد اعلام وضعیت فوق بحرانی هستیم.

وی با بیان اینکه کرونا در استان هرمزگان در حال تاخ و تاز است و با تداوم وضعیت فعلی امیدی به بهبود آن نیست، اظهار کرد: باید تصمیم گیران ارشد دولت در کشور و استان فکری به حال وضعیت این روزهای هرمزگان کنند تا شاهد بغرنج تر شدن آن در آینده نباشیم.

آشوری با اشاره به کمبود تخت بیمارستانی و کادر درمان در شرایط کنونی، خاطرنشان کرد: باید دولت در زمانی کوتاه و به صورت ضرب الاجلی تصمیمی برای این کمبودهای هرمزگان بگیرد زیرا علاوه بر شدت گرما و مشکلات برق در استان هرمزگان شاهد هستیم مقابله با کرونا با دست های خالی و تنها حمایت های استانی انجام شدنی نیست.

وی با تأکید بر ورود بنگاه های اقتصادی به بحث کمک و حمایت از دانشگاه علوم پزشکی در مقابله با شیوع ویروس منحوس کرونا، عنوان کرد: باید بنگاه های اقتصادی در این شرایط به مدد مردم و دانشگاه علوم پزشکی بیایند و در ایفای مسئولیت های اجتماعی خود پر رنگ‌تر باشند و در غیر اینصورت به طور حتم در مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس جهت برخورد جدی با مراتب این عدم همکاری‌ها نیز تصمیم گیری جدی خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با حضور ده ها بنگاه‌های اقتصادی در استان نباید تنها وظیفه حمایت بر عهده یک تا دو صنعت یا پالایشگاه باشد و مابقی با بی تفاوتی ایام را بگذارنند، افزود: به طور حتم استاندار هرمزگان به عنوان نماینده دولت باید در این راستا و همچنین انتقال شرح وضعیت کنونی هرمزگان جهت تصمیم گیری درست به دولت و اقدام‌های فوری در جهت مقابله با شیوع کرونا از هیچ تلاشی فروگذاری نکند.

🔸همچنین احمد جباری، نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بنابر اطلاعات وزارت بهداشت و گفته‌های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و متخصصان امر، هرمزگان در بحرانی ترین شرایط کرونایی است.

وی با اشاره به اینکه رهایی از وضعیت قرمز ممتد جز با تدبیر ستاد ملی کرونا و همراهی مردم میسر نمی شود و در این زمینه باید اقدامات و تمهیدات جدی‌تری اتخاذ شود، اضافه کرد: اوضاع قرمز هرمزگان نباید ساده انگاری شود و انتظار این است که دولت نباید ماه‌های باقیمانده را با بی‌خیالی طی کند تا کشور در شرایط جابجایی دولت‌ها گرفتار مرگ و میر وسیع ناشی از کرونا نشود.

جباری عنوان کرد: کندی روند واکسیناسیون سبب تحمیل امواج سهمگین و پیک‌های بحرانی جدید خواهد شد و در این زمینه نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشته‌ام و خواستار افزایش سهمیه واکسن هرمزگان شدم.

وی با اشاره به اینکه اکنون شدیدترین فشارها بر کادر درمان است و تداوم این وضعیت سبب زمین گیر شدن کادر درمان خواهد شد، عنوان کرد: هرمزگان ۲ درصد جمعیت کشور را دارد اما این روزها بیش از ۱۵ درصد کل بستری‌های کشور از هرمزگان است که جای نگرانی شدید دارد.

به گزارش ایسنا، حال باید دید با شدت گرفتن گرما در استان هرمزگان و قطعی های برق و همچنین عدم انجام محدودیت های بیشتر همچون استان سیستان و بلوچستان آیا می توان به کنترل و مهار خیز بالای کرونا در این استان مهم و استراتژیک در کشور خوشبین بود یا همچنان شاهد تیتر یک رسانه ها شدن هرمزگان در بحث بحرانی بودن کرونا در آن باشیم؟!