رئیس شورای شهر بندرعباس: افزایش نظارت مالی شورا بر بودجه باعث شفافیت و فسادستیزی خواهد شد

رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: نظارت بر شهرداری و عملکرد آن وظیفه اصلی شورا است. افزایش نظارت شورا مخصوصاً در بودجه و مسائل مالی شهرداری، قطعاً شفافیت بیشتر و فساد ستیزی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تیلا نیوز، فاطمه جراره ظهر امروز، سوم اسفندماه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر بندرعباس، افزود: اول باید از تلاش همه اعضای شورا در ایام بودجه‌بندی شهرداری بندرعباس تشکر کنم، مخصوصاً از کمیسیون بودجه و ریاست آن که بنده شهادت می‌دهم، در تمام طول این ۹ سالی که بنده به عنوان عضو شورای شهر خدمت می‌کنم، هیچ وقت با این دقت و با زمان بودجه در کمیسیون بررسی و حلاجی نشده است. همچنین بر خود واجب می دانم از زحمات پرسنل و مدیران شهرداری در تنظیم این بودجه نیز تشکر کنم.

وی با بیان اینکه در خصوص بودجه امسال حتماً باید چند نکته را خدمت اعضای شورا و رسانه‌ها و مردم بیان کنم، اضافه کرد: نظارت بر شهرداری و عملکرد آن وظیفه اصلی شورا است. افزایش نظارت شورا مخصوصاً در بودجه و مسائل مالی شهرداری، قطعاً شفافیت بیشتر و فساد ستیزی را به دنبال خواهد داشت. با همه تلاشی که در خصوص بررسی بودجه شکل گرفته است باید اذعان داشت که بودجه هنوز نیز با واقعیت درآمد و هزینه شهرداری منطبق نیست و این سیری است که امیدواریم این شورا در طی چهار سال به آن نائل شود.

جراره بیان کرد: همگان اذعان داریم که شهر بندر عباس به موازات شهرهای دیگر کشور با وجود صنایع و امکانات بسیار عظیم کشور در غرب آن که به شهر و پایتخت اقتصادی کشور معروف شده است، پیشرفت عمرانی و رفاهی برای مردم نداشته است این امر دلایل متعددی دارد که یکی از اصلی ترین عوامل آن میزان بالای هزینه جاری شهرداری است. بر طبق ماده ۶۸ قانون شهرداری‌ها، بودجه شهرداری باید به صورت حداقل ۴۰ درصد عمرانی بسته شود که در سال‌های گذشته با اینکه در بودجه به صورت شکلی این امر تحقق پیدا کرده است اما در واقعیت و در تفریغ بودجه مشخص می‌شود که این امر محقق نشده و بسیاری از درآمدهای شهرداری به مسائل جاری تحقق پیدا کرده است. حتی در مواردی در سال‌های قبل هزینه های جاری به عنوان عمرانی در تفریغ بودجه آمده بود که با ورود بازرسی و وزارت کشور این امر اصلاح شد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر بحث ارزش افروده و درآمد پایداری که شهرداری‌ها از این موضوع عایدشان می‌شود خیلی توانسته به قدرت مالی و مدیریت شهری در کل کشور کمک کند. قانون و آیین‌نامه‌های آن نیز فصول هزینه کرد این درآمد را مشخص کرده اند که عمده آن در عمرانی قرار می‌گیرد. تاکنون شهرداری بدون توجه به سهم حداقل ۴۰ درصدی عمرانی به هزینه‌ کرد این درآمد شهرداری اقدام کرده است.

رئیس شورای شهر بندرعباس تصریح کرد: همه می‌دانیم که در حال حاضر میزان ارزش افزود نسبت به کل درآمد شهرداری در صد قابل ملاحظه‌ای است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن فصول اعلام شده و همچنین سهم حداقل ۴۰ درصدی عمرانی به اهداف بودجه رسید. اگر بخواهیم در کلیات بودجه نظارت ۴۰ درصدی عمرانی را داشته باشیم نمی‌توانیم نسبت به هزینه‌کرد ارزش افزوده که درآمد قابل ملاحظه‌ای است بی تفاوت باشیم و این علت اصلی ورود ما به موضوع هزینه کرد ارزش افزوده است.

وی بیان کرد: در یک کلام ارزش افزوده و درآمدی که برای شهرداری ایجاد می‌کند نباید به سمت کم بازده شدن خود سیستم درآمدزایی شهرداری برود. کار قابل تقدیر شهرداری در همین مدت متمرکز کردن خزانه بوده است این موضوع قطعاً در جلوگیری از هزینه‌های جاری غیرضرور، مفید خواهد بود اما می‌تواند به کاهش درآمد سازمان‌ها و مناطق منجر شود که با ایجاد محدودیت در هزینه کرد ارزش افزوده باعث ایجاد تلاش بیشتر توسط شهردار و دیگر مدیران برای تامین جاری از عملکرد خواهیم بود نه از ارزش افزوده.

جراره در پایان گفت: امیدوارم بودجه امسال با شفافیت بیشتر اولاً باعث تحرک بیشتر شهرداری در درآمد زایی و خدمت‌رسانی به مردم شود و ثانیاً با نظارت موثر و بیشتر شورا در امور مالی باعث کاهش فساد و شفافیت هرچه بیشتر شود که از شعارهای خود آقای شهردار نیز بوده است.