رصد و ردیابی زمین های کشاورزی هرمزگان در پی احتمال ورود ملخ صحرایی

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان گفت: با آغاز فصل پاییز و احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور در شش ماهه نخست امسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های استان ردیابی شد.

به گزارش تیلا نیوز، سید عبدالرضا اشرف منصوری صبح امروز (نهم مهرماه) با اشاره به ردیابی ملخ صحرایی در زمین‌های هرمزگان، افزود: زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی استان بویژه کانون‌های دارای ریسک بالای ملخ صحرایی با کمک کارشناسان آموزش دیده و بوسیله نرم افزار موبایلی و دستگاه‌های ایلوکاست ردیابی شده است.

وی با بیان اینکه حدود یک سوم از ردیابی شامل پنج هزار و ۷۶۵ مختصات جغرافیایی در سراسر استان با نرم افزار موبایی بوده است، تصریح کرد: آموزش و بکارگیری از ظرفیت نیروهای مردمی نیز در انجام عملیات ردیابی از دیگر اقدام‌های در رصد این آفت مخرب در استان بوده است.

اشرف منصوری با اشاره به اینکه ملخ صحرایی آفت خطرناکی است که از شمال شرق آفریقا و از کشور پاکستان به سمت کشور هجوم می‌آورند، خاطرنشان کرد: استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان درگیر آفت ملخ صحرایی هستند که بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان است.

وی با بیان اینکه ملخ‌های صحرایی گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند و با قدرت پرواز بسیار زیادی که دارد می‌تواند در یک شبانه روز تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند، اظهار کرد: وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان ۱۵۶ هزارهکتار با تولید سالانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتن محصول باغی و زراعی (با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) است.