رونمایی از سامانه ماهواره ای پایش اراضی هرمزگان

از سامانه پایش ماهواره ای زمین های هرمزگان (سپاس) رونمایی شد.

به گزارش تیلا نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: این سامانه به منظور پایش اراضی استان و کنترل ساخت و ساز‌های مجاز و غیرمجاز بویژه پایش تغییرات کاربری اراضی ملی کشاورزی و باغات استان و مدیریت سرزمین و اطلاع رسانی به مراجع مستقر در منطقه ایجاد شده است.

مجتبی قهرمانی گفت: این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره ای و بصورت مستمر اطلاعات تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازهای غیر مجاز را نمایش می دهد.

وی گفت: این سامانه ۱۰۰ درصد جلوی تصرفات غیر قانونی را می گیرد.

استاندار هرمزگان هم گفت: قرارداد این کار در آبان ماه امسال میان استانداری هرمزگان و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح منعقد شده است.

به گفته مهدی دوستی، این سامانه در حال حاضر ۷۲ کاربر دارد و بخشداران، فرمانداران، مدیران کل حوزه عمرانی استانداری، دبیرخانه شورای حفظ بیت المال و یگان‌های حفاظت به آن دسترسی دارند.

وی گفت: برای این سامانه ما طرح توسعه نیز در نظر گرفته‌ایم و منطقه آزاد قشم و همه بنادر و اسکله‌های استان را نیز در آینده زیر پوشش قرار خواهد داد.

تاکنون اقدامات خوبی برای این سامانه انجام شده و کاربران برای دسترسی و انجام امورات سامانه آموزش دیده‌اند، همچنین بخشداران به عنوان اولین گروهی هستند که هشدار‌های مرتبط را در این سامانه به منظور بررسی و پایش تغییر کاربری و سایر مسائل دریافت خواهند کرد.

حدود مناطق مختلف استان نیز در این سامانه مشخص شده و به سازمان جغرافیایی برای بارگذاری در سامانه ارسال شده، همچنین برخی از ایرادات سامانه نیز برای رفع شدن به این سازمان ارسال شد.

در سامانه سپاس با استفاده از تصاویر ماهواره ای و بصورت هوشمند هر گونه تغییر کاربری و تصرفات اراضی را رصد می کند.