رییس دانشگاه علوم پزشکی استان : بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی مساوی با اوج گیری اومیکرون درهرمزگان است

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به سرعت و قدرت انتشار و انتقال سویه اومیکرون، به طور یقین شمار موارد ابتلا به آن در هرمزگان بیش از پنج نفر است و بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی مساوی با اوج گیری این ویروس در استان است.

به گزارش تیلا نیوز به نقل از ایرنا، دکتر حسین فرشیدی دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: به دنبال بهبود وضعیت بیماری کرونا در هرمزگان، شماری از مردم استان با عادی انگاری شرایط و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، زمینه ساز ورود اومیکرون به استان شدند.

وی تصریح کرد: در صورتی که مردم پروتکلهای بهداشتی را رعایت نکنند ، به طور یقین باید منتظر اوج گیری اومیکرون در هرمزگان باشیم.

دکتر فرشیدی بیان داشت: بارها اعلام کردیم که واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند مانع ابتلا به کرونا شود و باید حتما علاوه بر واکسیناسیون، پروتکلهای بهداشتی را نیز با جدیت رعایت کرد که ابتلای سه نفر از کسانی که هر دو دز واکسن را تزریق کرده بودند به ویروس اومیکرون موید این موضوع است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم واکسیناسیون را انجام داده و پروتکلهای بهداشتی را نیز با جدیت رعایت کنند، می توان از شیوع بالای اومیکرون در استان پیشگیری کرد.

🔸وضعیت عمومی مبتلایان به اومیکرون در هرمزگان مناسب است

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بخش دیگری از صحبتهای خود وضعیت عمومی مبتلایان به اومیکرون در استان را مساعد عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در شبانه روز گذشته فوتی جدید کرونا در هرمزگان اعلام نشده و آمار فوتی ها همان ۲ هزار و ۴۵۷ نفر است.

دکتر فرشیدی بیان داشت: با بستری شدن ۳۲ نفر مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان های هرمزگان، آمار کل بستری ها به ۷۸ نفر رسید که ۱۶ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و حال ۳ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی با تاکید بر همکاری هر چه بیشتر مردم در انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکلهای بهداشتی ، گفت: برای جلوگیری از ابتلا به سویه اومیکرون نیز همچون جهش‌های گذشته باید از ماسک (ترجیحا ماسک دو لایه استاندارد که به طور کامل ثابت شود) استفاده کرد و فاصله فیزیکی حداقل یک و نیم الی دو متری و شست وشوی مداوم دست‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی را اومیکرون نام‌گذاری کرده است.

جهش های کروموزومی سویه جدید کرونا دو برابر دلتا ویروس و سرعت انتشار آن بسیار بالاست، این سویه جدید اکنون در مکزیک، هنگ‌کنگ و اسرائیل شیوع یافته و کشورهای جهان همه‌گیری این سویه را برای دنیا خطرناک ارزیابی می‌کنند.

سویه جدید اومیکرون ۵۰۰ برابر سرعت سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به سویه‌های قبلی این ویروس داشته و تاکنون ۵۰ جهش گزارش شده که ۳۰ جهش کلیدی و قدرت انتقال بسیار بالایی دارد.

مبتلایان به اومیکرن در هرمزگان در بازه سنی ۲۲ تا ۴۴ سال بوده و سه نفر از آنها آقا و دو نفر نیز خانم و ساکن بندرعباس و بستک هستند.