رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران: ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس برای توسعه صنعت پالایش است

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین و تولید کک مورد نیاز کشور از فرصت‌های ارزشمند در راستای سرمایه گذاری و توسعه صنعت پالایش است.

به گزارش تیلا نیوز، علی فکری روز شنبه به همراه مدیر کل سرمایه گذاری خارجی کشور در بازدید از با حضور پالایشگاه نفت بندرعباس در نشست مشترک با حضور سرمایه گذاران خارجی در این پالایشگاه در جریان آخرین اقدامات پروژه ارتقا کیفیت محصولات سنگین این پالایشگاه قرار گرفت.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در این دیدار افزود: خودکفایی و قطع نیاز به واردات مواد اولیه به کشور، ایجاد اشتغال و ارز آوری از مزایای اجرای طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین و تولید کک شرکت پالایش نفت بندرعباس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز در این دیدار گفت: طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین با محوریت کک سازی به منظور ارتقای کیفیت نفت کوره و جلوگیری از خام فروشی است که حاصل تحقیقات گسترده مهندسان داخلی است.

هاشم نامور افزود: تولید محصول استراتژیک کک اسفنجی با کیفیت مورد نیاز صنایع آلومینیوم سازی کشور از اهداف نزدیک این طرح است و از طرفی تولید محصولات نفتا و پروپیلن به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی موجب خواهد شد پالایشگاه بندرعباس به پتروپالایشگاه تبدیل شود.

وی با اشاره به اجرای طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین در یک بازه چهار ساله گفت: کاهش میزان نفت کوره با کمترین هزینه و تولید کک اسفنجی مورد نیاز صنایع آلومینیوم سازی برای نخستین بار در کشور از دستاوردهای این پروژه است که علی‌رغم پیچیدگی های خاصی که در بخش طراحی و مهندسی وجود داشت، موفق شدیم با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، مطالعات بنیادی، امکان سنجی و توجیه فنی و اقتصادی طرح را انجام دهیم و هم اکنون طراحی پایه بخش فرآیندی و تایید مدارک فنی به اتمام رسیده و طرح آماده اجرا است.

بر اساس این گزارش پروژه ارتقاء کیفیت محصولات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس با محوریت واحد کک سازی از طرح های مهم این شرکت است که در راستای کاهش میزان نفت کوره تولیدی و همچنین تولید کک مورد نیاز صنایع آلومینیوم با تکیه بر دانش ایرانی و بی اثر سازی تحریم ها در حال اجرا است.

بازدید از آخرین وضعیت طرح های سرمایه گذاری خارجی در هرمزگان، بازدید از طرح های قیر و کلنگ زنی طرح ۱۰هزار تنی سیلیکون متال و طرح های شرق هرمزگان بخشی از برنامه های سفر دو روزه فکری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به این استان است.