زریوار، دریاچه‌ای به‌زیبایی یک رؤیا / مهم‌ترين تالاب و كم‌نظيرترين جاذبه آبي در غرب كشور

درياچه زریوار (زریبار) مهم‌ترين تالاب و كم‌نظيرترين جاذبه آبي در غرب كشور محسوب مي‌گردد، كه در فاصله اندكي از شهر مريوان و در ارتفاع ۱۲۸۵ متری سطح دريا قرار گرفته است.

خبرگزاری میراث آریا: درياچه زریوار (زریبار) مهم‌ترين تالاب و كم‌نظيرترين جاذبه آبي در غرب كشور محسوب مي‌گردد، كه در فاصله اندكي از شهر مريوان و در ارتفاع ۱۲۸۵ متری سطح دريا قرار گرفته است.

دور تا دور درياچه را كوه‌هاي پوشيده از جنگل فرا‌گرفته و به زيبايي آن افزوده است. طول درياچه ۵/۴ كيلومتر و عرض آن حدود ۲ كيلومتر مي‌باشد و مساحتي حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ هكتار را در برگرفته است. عمق متوسط درياچه ۳ متر (۲ الي ۵ متر) بوده كه از نظر عمق، وسعت و حجم آب، شرايط بسيار مناسبي براي قايقراني و اسكي روي آب فراهم نموده است. هم‌اكنون در داخل مجموعه تفريحي زريوار ۴ واحد هتل، مهمانسراي جهانگردي، مجموعه ويلاهاي گردشگري و اقامتي به عنوان تسهيلات اقامتي وجود دارد.

آب دریاچه زریوار از چشمه‌های جوشانی که در کف آن قرار دارد و همچنین از آب باران و برف، تامین می‌شود. این تالاب به‌دلیل شرایط مناسبی که دارد پذیرای گیاهان و حیوانات مختلفی است و فعالیت‌های پرنده‌نگری و ماهیگیری در آن رونق دارد. تالاب زریبار یکی از منحصر‌به‌فردترین دریاچه‌های آب شیرین جهان به‌شمار می‌رود و شرایط کلی یک تالاب بین‌المللی را دارد. این دریاچه در تاریخ بیستم بهمن ۱۳۸۹ به‌شماره ۱۰۲ در فهرست میراث طبیعی ایران به‌ثبت رسیده است. همچنین این تالاب از سال ۱۳۸۸ به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش تحت نظر سازمان محیط زیست قرار دارد.