سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهل‌انگاری نکنند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به روند کاهشی امیکرون در کشور گفت: بهتر است در نوروز سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم برای مقابله با ویروس کرونا مشاهده نشود.

به گزارش ایرنا، سویه امیکرون که از ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ وارد کشور ایران شد در اوایل اسفند ماه روند کاهشی نشان داد و این موضوع امیدواری در جامعه ایجاد کرد که نوروز با خیالی راحت‌تر بتوانند به دید و بازدیدها و مسافرت‌ها در این ایام بپردازند اما این موضوع نگرانی در میان مسئولان و متولیان به وجود آورد که مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهل‌انگاری نداشته باشند.

براساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ (از ۱۱ تا ۲۱ اسفند ماه) بیش از ۵۸.۶۵ درصد بود که ممکن است نوروز به خاطر دورهمی‌ها و دید و بازدیدها، تا حدودی این پروتکل‌ها هم کمتر رعایت شود.

این بیم وجود دارد که مردم به خاطر شیوع کرونا از ۲ سال پیش و تجربه ۶ پیک افزایش این بیماری که دورهمی یا میهمانی به ویژه در عید نوروز نداشتند، امسال در عید ۱۴۰۱ علاوه بر مسافرت‌ها، دورهمی‌های زیادی با هم داشته باشند که ممکن است در روند افزایش آمار سویه امیکرون هم تاثیرگذار باشد.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، تزریق ۲ در واکسن برای مسافرت ضروری است و اگر سه ماه از تزریق دز دوم افراد گذشته باشد باید قبل از سفر نسبت به تزریق دز سوم یا یادآور اقدام کنند.

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره شرایط مسافرت مردم در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ گفت: سفر نوروزی با شرط واکسیناسیون برنامه‌ریزی شده و افرادی که قصد سفر دارند باید حتما ۲ دز واکسن خود را تزریق کرده باشند.

وی تاکید کرد: البته ممکن است در میان افرادی که تاکنون نسبت به واکسیناسیون دز سوم واکسن کرونا اقدام نکرده باشند، افرادی باشند که سه ماه از زمان دز قبلی آنها گذشته باشد بنابراین توصیه می‌شود که برای تزریق دز سوم هم برنامه‌ریزی کنند.

شیراوژن ادامه داد: این برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده که مردم حتما پروتکل‌های بهداشتی را در نوروز رعایت کنند و در صورتی که با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسینه نشدن افرادی که هنوز اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند، آمار سویه امیکرون روند افزایشی پیدا کند، شرایط تغییر خواهد کرد و به طور یقین برنامه‌ریزی جدید صورت می‌گیرد و در این باره به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که افراد این شرایط را داشته باشند و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه مشکلی نداشته باشند، مانعی برای سفر وجود ندارد البته همه این موارد به این موضوع بستگی دارد که مردم همچنان بر رعایت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی تاکید داشته باشند و آمار کرونا هم روند نزولی داشته باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در عین حال درباره تردد مسافران نوروزی اظهارداشت: تردد با شرایط فعلی آزاد است و این در حالی است که روند نزولی سویه امیکرون را شاهد هستیم و اگر خدای نکرده شرایط بیماری سخت شود این موارد را ادامه نمی‌دهیم و برخی تصمیمات در این زمینه تغییر خواهد کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری نیز با اشاره به فرارسیدن تعطیلات نوروزی درباره تدابیر در نظر گرفته شده در ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا در وهله اول بر لزوم فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به تزریق ۳ دز واکسن کرونا تاکید دارد، اما تزریق ۲ دز واکسن مبنای سفرها قرار گرفت.

وی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کادر درمان کشور که با تلاش‌های شبانه‌روزی خود موفق به مهار موج ششم کرونا شدند، گفت: اگر چه توانستیم بر موج ششم کرونا نیز غلبه کنیم، اما ضرورت دارد اجرای مقررات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه در آستانه نوروز با جدیت دنبال شود.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۴ اسفند نیز بار دیگر از مردم تقاضا کرد که حتما ۲ دز واکسن را تزریق کنند و ساده انگاری نکنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از مردم واکسن تزریق کرده و شرایط بهتری حاکم است بنابراین محدودیت‌های سابق در رنگ‌بندی‌ها اعمال نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این محدودیت‌ها برای افرادی است که واکسن تزریق نکرده‌اند و شرط واکسن برای رانندگان خودروهای عمومی و شخصی در سفرهای نوروزی نیز برقرار است.