سطح هشدار جوی دریایی هرمزگان به نارنجی تغییر کرد

درحالی که مدیریت بحران استانداری هرمزگان هشدار جوی دریایی سطح زرد صادر کرده بود این هشدار اکنون به نارنجی تغییر یافت.

به گزارش تیلا نیوز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان روز یکشنبه به ایرنا گفت: سطح هشدار جوی دریایی با توجه به پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی هرمزگان تا صبح امروز زرد بود اما ادامه روند تغییرهای آب و هوایی موجب شد سطح این هشدار به نارنجی افزایش یابد.

مهرداد حسن زاده ادامه داد: هشداریه به فرمانداری‌های هرمزگان به خصوص فرمانداری‌های شرقی این استان برای آمادگی و آماده باش نیروهای امدادی و خدماتی صادر شده و درحالت آماده باش کامل قرار دارند.

وی اضافه کرد: امید می‌رود با توجه به پیش بینی‌های انجام شده از سوی فرمانداران و مدیران شهرستانی و به خصوص شهرداری‌ها مشکلی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری برای مردم ایجاد نشود، مردم هم از قرار گرفتن در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های دایمی و فصلی خودداری کنند.

🔸هشدار نارنجی برای فعالیت آب و هوایی محلی بوده است

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های اداره کل هواشناسی هرمزگان هم به خبرنگار ایرنا ابراز کرد: شرایطی که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در این استان رخ می‌دهد ناپایداری محلی ناشی از تغییرهای آب و هوایی و رطوبت منطقه است.

کیانوش عارفی اظهار کرد: ناپایداری تراز میانی جو در حدود ۲ تا سه هزار متری سطح زمین بر روی هرمزگان شکل می‌گیرد که هوای سرد به علت سنگینی به سمت پایین و هوای گرم و مرطوب به سمت بالا حرکت می‌کند، زمانی که هوای گرم و مرطوب به سمت بالا صعوی می‌کند هوای مرطوب از سمت دریا جایگزین می‌شود و به سمت بالا می‌رود.

وی افزود: چون ظرفیت رطوبتی هوای صعود کرده بالاست منجر به تشکیل ابر می‌شود و چون این روند ۲ روز تداوم دارد منجر به بارش‌های به احتمال فراوان سنگینی می‌شود.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های اداره کل هواشناسی هرمزگان ابراز کرد:‌ باران قابل ملاحظه‌ای پیش بینی می‌شود و چون بارش قابل ملاحظه در زمان کوتاه می‌بارد منجر به تشکیل روان آب، جاری شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی می‌شود.

وی افزود: این بارش‌ها می‌تواند معابر شهری را در مناطق شرقی، مرکزی و شمالی هرمزگان به خصوص شهرستان‌های جاسک و سیریک متاثر کند، اما هسته اصلی آن بر روی دریا قرار خواهد داشت.

عارفی یادآور شد: بارش‌ها به صورت تناوبی رخ خواهد داد و احتمال تگرگ به همراه بارش باران و رعد و برق وجود دارد و در این شرایط جوی، حتی احتمال تغییر سطح هشدار را هم باید داد.