مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان:

شوراهای اسلامی روستاها هرچه سریع‌تر نسبت به انتخاب دهیار اقدام کنند

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان گفت: شوراهای اسلامی روستاها باید باتوجه به درجه هر دهیاری شرایط احراز سمت را در انتخاب شخص دهیار درنظر گرفته و در راستای پیشگیری از اختلال در کار روستاها، هرچه سریع‌تر نسبت به انتخاب دهیار اقدام کنند.

به گزارش تیلا نیوز، امیر حبیبی روز جمعه در خصوص روند انتخاب دهیار، افزود: دهیاری های کشور بر اساس شاخص های درآمد، جمعیت، وسعت روستا، مرکز دهستان یا بخش و روستای گردشگری توسط وزارت کشور بین یک تا ۶ ، درجه بندی می‌شوند که بر همین اساس نیز قوانین و دستور العمل‌های برای آنان وضع شده که رابطه مستقیمی با انتخاب دهیار دارد.

وی با بیان اینکه روستاهای پایین یکهزار نفر جمعیت می‌توانند دهیار پاره وقت داشته باشند، بیان داشت: شورای روستاهای بالاتر از این جمعیت باید دهیار تمام وقت انتخاب و منصوب کنند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان اظهارداشت: دهیاران تمام وقت باید در زمان عهده داری مسوولیت در محل خدمت ساکن باشند و همزمان به کار دولتی و رسمی دیگری اشتغال نداشته باشند.
حبیبی با بیان اینکه مدرک تحصیلی اشخاص منتخب نیز باید باتوجه به درجه دهیاری مدنظر قرار گیرد، تاکید کرد: در این مورد به طور حتم شوراها رعایت دستورالعمل را مدنظر قرار دهند و از انتخاب افراد با مدارک تحصیلی پایین تر خودداری کنند، چرا که میزان تحصیلات می‌تواند در میزان بهره گیری از آموزش‌های درنظرگرفته شده برای دهیاران و نحوه عملکرد آنان بسیار تاثیرگذار باشد.
وی تخصص و تعهد را ۲ شاخص مهم و لازم برای اداره روستا عنوان کرد و بیان داشت: در این سال‌ها شاهد عملکرد دهیاران بوده ام و بی شک آن هایی خواسته و توانسته اند برای روستاییان کارهای مهم و زیربنایی انجام دهند که هر ۲ شاخص تخصص و تعهد را دارا بوده اند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان تصریح کرد: برای دهیاری های درجه یک و ۲ مدرک تحصیلی دیپلم، برای دهیاری های درجه سه و چهار مدرک تحصیلی فوق دیپلم و برای دهیاری های درجه پنج و ۶ مدرک تحصیلی لیسانس الزامی است.
وی خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی روستاها می توانند برای دهیاری های درجه سه و چهار در صورتی که فردی با مدرک تحصیلی کاردانی وجود نداشته باشد از افرادی با مدرک دیپلم و یک سال سابقه دهیاری و یا ۲ سال سابقه کاری در دستگاه های اجرایی و برای دهیاری های درجه پنح و ۶ اشخاصی با مدرک تحصیلی کاردانی و یک سال سابقه دهیاری و یا ۲ سال سابقه کار در دستگاه های اجرایی استفاده کنند.
وی اظهار داشت: در این زمینه بخشداران بر کنترل شرایط احراز سمت اشخاصی که از سوی شوراهای اسلامی روستاها به عنوان دهیار انتخاب می شوند، نظارت دارند.
حبیبی یادآورشد: افراد شاغل در دستگاه های اجرایی می‌توانند به درخواست شوراهای اسلامی و از طریق بخشداری به دستگاه مربوط درخواست داده شده، به عنوان دهیار مامور به خدمت شوند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان تاکید کرد: شوراها در انتخاب اشخاص برای سمت مهم دهیاری هرچه سریع‌تر اقدام کنند تا امورها در روستاها مختل نشود.
وی ابراز امیدواری کرد: بهتر است مسائل قومی و فامیلی کنار گذاشته شده و عملکرد اشخاص ملاک باشد و در این زمینه اشخاصی که در سمت دهیاری مشغول به کار بوده و از حسن شهرت و عملکرد خوبی برخوردار بوده و تجربه و سابقه مناسبی دارند، درنظر گرفته شوند.