شکل‌گیری نهضت مدرسه‌سازی در هرمزگان با ۹ هزار میلیارد ریال سرمایه

۱۰۰ مدرسه سهم واحدهای صنفی و بنگاه های اقتصادی استان و ۱۰۰ مدرسه نیز با کمک اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بوده است که از همان سال بتدریج این مدارس در جای جای استان کلنگ زنی شد.

نهضت مدرسه سازی در هرمزگان با ۹ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری با تکیه بر مشارکت خیران، فعالان اقتصادی و کمک‌های دولتی درطول هشت سال گذشته به عشق برچیده شدن سقف‌های لرزان از سر دانش آموزان این منطقه شکل گرفته است.

به گزارش تیلا نیوز به نقل از ایرنا، در خلال سال‌های ۹۲ تا ۹۹ بویژه در سه تا چهار سال اخیر در راستای تفاهم نامه‌های مختلفی۸۳۶ فضای آموزشی استاندارد و ایمن در قالب سه هزار و ۴۸ کلاس درس در استان هرمزگان ساخته شد و برای تدریس دانش آموزان در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

در طول خدمت دولت یازدهم و دوازدهم همچنین خیران مدرسه ساز نیز سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای احداث فضاهای آموزشی در هرمزگان پرداخت کرده‌اند که می‌توان گفت از۷۰ درصد طرح‌های مدرسه سازی در این استان بیش از ۳۰ درصد آن با مشارکت خیران بوده است.

با ساخت این تعداد طرح‌های آموزشی در هشت سال گذشته بویژه در دولت دوازدهم سرانه فضاهای آموزشی در استان هرمزگان از ۵۲.۴ به ۵۵.۵ مترمربع ارتقا یافته است که بالاتر از میانگین کشوری (۲/۵ مترمربع) می‌باشد.

استان هرمزگان با اجرای این تعداد طرح‌های ساخت وساز، مقاوم ‌سازی، بازسازی و تجهیز مدارس در دولت تدبیر و امید هم اکنون دارای ۳۴ هزار فضای آموزشی ایمن و استاندارد است که هم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار دانش آموز از آن بهره مند هستند.

🔸اجرای طرح تخریب و بازسازی مدارس هرمزگان در خلال سال‌های ۹۶ تا ۹۹

هرچند پیش از سال ۹۶ واحدهای آموزشی زیادی با همت نوسازی مدارس و با مشارکت خیران در هرمزگان احداث و تحویل آموزش و پرورش شد اما تا آن زمان هنوز بسیاری از مناطق بویژه روستایی و سخت گذر استان مدرسه نداشتند و بیش از چهارهزار و ۲۵ کلاس درس تخریبی و غیراستاندارد و همچنین تعدادی مدرسه کپری و کانکسی در استان وجود داشت.

باتوجه به اینکه استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های دارای مدارس فرسوده و تخریبی بالا است لذا از سال ۹۶ این موضوع در اولویت برنامه‌های نوسازی مدارس کشور قرار گرفت و از آن زمان تاکنون درقالب «طرح تخریب و بازسازی» تعداد ۲ هزار و ۹۸۷ کلاس درس در این منطقه مرزی مقاوم‌سازی و بازسازی شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این راستا به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: خیران نیز از سال ۹۶ تا ۹۹ ساخت ۳۶۰ مدرسه در قالب یک هزارو ۵۳۴ کلاس درس با زیربنای ۱۲۸ هزار و ۴۵۵ مترمربع به ارزش ۲ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال تقبل کرده‌اند که همه این مبلغ تحقق یافته است.

سید فخرالدین هاشمی افزود: باتوجه به بازسازی و مقاوم سازی مدارس هرمزگاان در طول این سال‌ ها، در حال حاضر میزان مدارس غیراستاندارد در استان هرمزگان هشت درصد بوده است، درحالی که میانگین فضاهای آموزشی غیراستاندارد کشور ۵.۱۹ درصد می‌باشد.

وی بیان داشت: اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان در سال‌های گذشته تمامی مدارس خشتی و گِلی را نیز جمع‌آوری نموده و برنامه ریزی و برآوردهای لازم در خصوص دریافت اعتبارات جهت برچیدن مدارس تخریبی و مقاوم ‌سازی باقی مانده نیز را در دستورکار خود قرار داده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان ادامه داد: باتوجه به جمع‌آوری بخاری‌های نفتی و گازی و ابلاغ اعتبارات استانداردسازی گرمایشی، در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ در مجموع سیستم‌های گرمایشی۸۹۰ کلاس درس درسطح استان، استانداردسازی شد.

هاشمی همچنین باتوجه به آسیب سیل دیماه ۹۸ در شرق هرمزگان به ۱۲۶ فضای آموزشی استان گفت: پس از سیل بلافاصله عملیات تخریب و بازسازی و تعمیرات مربوط به این مدارس در دستورکار قرار گرفت.

وی یادآورشد: دراین راستا ۱۵۰میلیارد ریال اعتبار جهت تخریب و بازسازی مدارس سیل زده و ۹۲ میلیارد ریال نیز جهت تعمیرات ۹۳ مدرسه در شرق هرمزگان اختصاص یافت که درحال حاضر تمامی این مدارس استانداردسازی شده است.

وی اظهارداشت: ۳۰سال آینده، هرمزگان درگروی تحول در مدرسه سازی است؛ چون با اتفاقاتی که امروز در مدارس ما رقم می‌خورد؛ اگر مدرسه‌ای ایمن و استاندارد با بسترهای علمی و آموزشی پیشرفته ساخته شود قطع یقین از دل این فضای آموزشی دانش‌آموزانی کارآمد و متخصص بیرون می‌آید.

🔸شتاب توسعه مدرسه سازی در هرمزگان از سال ۹۷

از مهرماه ۹۷ توسعه مدرسه سازی در سراسر استان هرمزگان با کمک استانداری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بنگاه‌های اقتصادی و صنایع هرمزگان و مشارکت بیش از پیش خیران شتاب بیشتری به خود گرفته است.

استانداری هرمزگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای جذب بیشتر اعتبارات دولتی ملی و استانی به فضای آموزشی استان و همچنین حذف مدارس تخریبی و ناامن به کمک نوسازی مدارس آمدند.

در این راستا در نیمه دوم سال ۹۷ تفاهم نامه ساخت ۲۰۰ باب فضای آموزشی در قالب هزار و ۶۰۰ کلاس درس و اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال با مشارکت دولت، بنگاه‌های اقتصادی و خیران هرمزگان به امضای رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیر مدارس کشور رسید.

استاندار هرمزگان در این راستا گفت: ۱۰۰ مدرسه سهم واحدهای صنفی و بنگاه های اقتصادی استان و ۱۰۰ مدرسه نیز با کمک اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بوده است که از همان سال بتدریج این مدارس در جای جای استان کلنگ زنی شد.

فریدون همتی افزود: بیش از ۱۷۰ مدرسه از ۲۰۰ مدرسه یادشده با پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصد در دست ساخت است که انتظار می‌رود تا مهرماه امسال به بهره برداری برسد.

وی بیان داشت: صنایع هرمزگان در این سال‌ها ورود خوبی به مباحث اجتماعی داشته‌اند و تنها تا پایان اسفندماه سال ۹۹ یکهزار و ۲۵۰میلیارد ریال سرمایه برای احداث ۱۸ کلاس درس گذاشته‌اند که ۱۰ مدرسه تکمیل شده و هشت مدرسه نیز درحال احداث دارند و در آینده‌ای نزدیک نیز صنایع جدید دیگری هم در استان شکل می‌گیرند که امید می‌رود آن‌ها نیز به مباحث مشارکت اجتماعی ورود کرده و سهمی در این زمینه برعهده گیرند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهارداشت: رشد قابل ملاحظه ساخت وسازها و ایمن‌سازی مدارس هرمزگان در سه ساله‌ اخیر نشان داده است که دولت در بخش استانداردسازی فضاهای آموزشی جدی عمل می‌کند.

همتی ادامه داد: فرهنگ مساعدت برای ایجاد فضای ایمن تحصیل را خیران مدرسه ساز در قالب‌های مختلفی از جمله مشارکت انفرادی، جمعی و طرح آجر به آجر در استان هرمزگان اجرا کرده‌اند که باید قدردان بزرگ منشی و گذشت آنان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه تنها برای درس نیست بلکه محیط تبادل فرهنگی و تقویت روحیه تعاون و همکاری بین دانش آموزان و پرورش استعدادهای درخشان است و اگر امروز جامعه در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته به خاطر تلاش معلمان و مدرسان قبل از ماست

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش نباید دغدغه اش مدرسه سازی باشد بلکه باید تمام تلاش خود را روی محتوا و تعلیم و تربیت دانش آموزان متمرکز کند.

بنا به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان نیز در سه سال اخیر صنایع بزرگ استان هرمزگان در راستای مسوولیت اجتماعی خود ۱۰۰ کلاس درس در قالب ۱۰ پروژه با زیربنای ۱۰هزار و ۴۳۶متر مربع زیربنا به ارزش ۴۵۶هزار میلیارد ریال پذیرفته‌اند.

هاشمی ابرازداشت: در همین راستا هشت پروژه با ۹۱کلاس درس و زیربنای ۱۶هزارو ۹۶۲متر مربع و اعتبار ۷۹۵هزار میلیارد ریال توسط این صنایع در دست اجراست.

وی یادآورشد: همچنین درحال حاضر ۳۰۰ طرح آموزشی فعال در استان هرمزگان وجود دارد که کارشناسان و ناظران به طور مرتب روند فنی و اجرایی کار را رصد می‌کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: اگر بخواهیم شرایط استان هرمزگان را به سمت کیفیت بخشی فضاهای آموزشی تغییر دهیم چاره‌ای نداریم جز اینکه مشارکت بین خیران و سازمان نوسازی مدارس و همچنین همکاری صنایع، اتاق بازرگانی، شرکت‌ها و مردم عمومی را به امر ساخت، توسعه و تجهیز مدارس سوق بدهیم.

وی تصریح کرد: مشارکت صنایع و بنگاه‌های اقتصادی از محل مسوولیت‌های اجتماعی آن‌ها در احداث فضاهای آموزشی هرمزگان موضوعی است که مورد مطالبه مسوولان ارشد استان به‌ویژه استاندارهرمزگان از سه پیش به صورت جدی و ویژه مطرح شد.

🔸تلاش نوسازی مدارس و آموزش وپرورش دررفع محرومیت فضاهای آموزشی هرمزگان

آموزش وپرورش هرمزگان و اداره کل نوسازی،توسعه و تجهیر مدارس استان تمام تلاش خود را مبنی بر رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و نیز گسترش عدالت آموزشی بین دانش آموزان بویژه در مناطق کم برخوردار استان قرار داده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در این راستا اظهارداشت: تنها در سال ۹۹ حدود ۶۳۷ کلاس درس در قالب ۱۵۶ فضای آموزشی با هزینه یکهزار و ۵۰ میلیارد ریال احداث و به آموزش و پرورش این استان تحویل شد ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه دارد.

ایرج بیت اللهی ابرازداشت: خیران مدرسه ساز در سال ۹۹ بیش از ۱۰۵ میلیارد ریال در ساخت فضای آموزشی هرمزگان مشارکت کرده‌اند که در همسنجی با سال ماقبل آن ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ببت اللهی اظهارداشت: در حال حاضر نیز ۷۱۳ کلاس درس در قالب ۱۴۵ طرح مدرسه سازی در هرمزگان در حال احداث است که همه ی تلاش نوسازی مدارس هرمزگان با همکاری و مشارکت خیران و بخش خصوصی تکمیل و بهره برداری کامل این طرح‌ها تا مهر امسال است.

کلنگ زنی، ساخت و تکمیل طرح‌های متعدد و مختلف آموزشی، تربیتی و پرورشی درمناطق مختلف شهری و روستایی هرمزگان به کمک صنایع، خیران و بودجه‌های ملی در راستای تحقق همین دیدگاه محرومیت زدایی آموزشی و گسترش عدالت آموزشی و همچنین پوشش تحصیلی حداکثری دانش آموزان در استان است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سفر اخیر وزیر آموزش وپرورش در بهمن ماه سال گذشته به هرمزگان به رفع مشکلات حوزه‌های مختلف آموزشی و عمرانی این سازمان در استان کمک کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان ادامه داد: توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش در این سفر به حمایت از توسعه زیرساخت‌ها، تامین و تجهیز امکانات آموزشی بویژه هنرستان‌ها، نیروی انسانی، اعتبارات و سرانه مدارس و تحقق رویکردهای مرتبط با عدالت آموزشی، چشم انداز روشنی را برای نیل به اهداف و برنامه‌های آموزش و پرورش استان ایجاد کرده است.

بیت اللهی گفت: به طور قطع برای تحقق بخشی به اهداف یاد شده، با نگرش و نظر ویژه وزیر آموزش و پرورش، مساعدت‌های ویژه‌ای بتدریج از سوی وزارت درحال انجام است.

این مقام مسوول در پایان اظهارامیدواری کرد با حمایت ویژه وزیرآموزش و پرورش و نگاه جامع و همه‌جانبه ایشان به استان، آثار و دستاوردهای این سفر در رشد و ارتقای شاخص‌های آموزش و پرورش بویژه موارد مرتبط با امور آموزشی و تربیتی دانش آموزان به خوبی خود را نشان دهد.

🔸مدرسه سازی در هرمزگان با طرح «آجر به آجر»

طرح «آجربه آجر» نیز با هدف گسترش فرهنگ مشارکت مردمی و بسترسازی برای جلب کمک آحاد مردم در مدرسه‌سازی از ابتدای سال ۹۹ در دستورکار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان قرار گرفت و در این طرح هرشخص می‌تواند حتی با یک آجر در ساخت مدرسه مشارکت کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این راستا گفت: بسته تحولی مشارکت‌های مردمی (آجربه آجر) با هدف تقویت مشارکت مردم در امر مدرسه‌سازی، نهادینه شدن فرهنگ کار خیر و مدرسه‌سازی و اینکه کمک‌های خرد مردم منجر به کارهای بزرگ در سطح استان هرمزگان می‌شود، با جدیت دنبال شده است.

وی با بیان اینکه در سطح استان هرمزگان بیشترین میزان اعتبار، اعتماد و مشارکت مردم به اداره کل نوسازی وجود دارد، ادامه داد: طرح آجر به آجر به دنبال این است که یک تحول بزرگ در فضاهای آموزشی و حمایت‌ از کمک‌های خرد تا کلان مردمی ایجاد شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان، خرید کامپیوتر، میز و نیمکت دانش‌آموزان و دیگر تجهیزات را از زمینه‌های مشارکت در مدرسه‌سازی و کمک‌های خرد در تکمیل تجهیزات و امکانات مدارس برشمرد و بیان داشت: تمامی کمک‌ها به‌ صورت جزیی می‌تواند در تکمیل مدارس نقش مهمی داشته باشد.

هاشمی، تکمیل و تجهیز مدارس غیراستاندارد را از دیگر اولویت‌های طرح آجر به آجرعنوان کرد و ادامه داد: شهرستان‌های بندرعباس، میناب و رودان به ترتیب دارای بیشترین مدارس غیراستاندارد در هرمزگان هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این باره گفت: کتمان نمی‌کنیم که بیش از۵۰۰ فضای آموزشی استان هم اکنون غیراستاندارد است اما در کنار ضعف‌ها معتقدیم برای رفع محرومیت‌ها باید طرح‌ها و اقدام‌های انجام شده نیز برای مردم پررنگ و بازگو شود.

هاشمی گفت: با وجود شرایط موجود اقتصادی کشور و کمبود اعتبارات ارگان‌ها اما اعتبارات مربوط به حوزه نوسازی مدارس هرساله بیشتر می‌شود و مردم نیز آثار و برکات و طرح‌های شاخص آن را در مناسبت‌های مختلف می‌بینند.

وی همچنین معتقد است که برآیند کار در این مجموعه منجر به تقویت نیروی انسانی سالم و کارآمد برای استان هرمزکان خواهد بود، لذا تربیت نیروی انسانی مستلزم تهمیداتی است که یکی از آن‌ها احداث فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد است.

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان ابرازداشت: در زمان سیل و زلزله بسیاری از ساختمان‌ها دچار آسیب می‌شوند، اما ساختمان‌های مدارس ما دیگر همچون قبل لرزان و سُست نیست بلکه سرپا و سالم هستند و در زمان حوادث به عنوان یک واحد پشتیبان و محل اسکان در اختیار سایر ارگان‌های دیگر قرار می‌گیرند.

🔸 مدرسه سازی در هرمزگان قدمتی ۱۰۰ ساله دارد

مدرسه سازی در استان هرمزگان در واقع به قدمتی ۱۰۰ ساله برمی‌گردد که از سال ۱۲۹۰ هجری شمسی و حدود ۳۰ تا ۴۰ سال پس از احداث دارالفنون آغاز شده است که این نشان دهنده عمق بینش و توجه اهالی این خطه از کشور نسبت به آموزش انسان و انسان سازی بوده و این توجه به انسان سازی را در زمینه‌های مشارکت اجتماعی برای عمران و توسعه قابل مشاهده است.

بسیاری از مدارس هرمزگان نیز به ۴۰ تا ۵۰ سال قبل بر می گردد که باز نشان می‌دهد این استان در قبل از انقلاب نیز به تعلیم و تربیت دانش آموزان توجه ویژه داشته است اما روند مدرسه سازی همچون بسیاری از امور اجتماعی، فرهنگی و محرومیت زدایی در این استان بعد از انقلاب اسلامی بر پایه همراهی و همکاری مردم و خیران روند بهتری به خود گرفت.

البته هرچند به ساخت مدرسه در طول این سال‌ها توجه می‌شد اما روند آن به کندی پیش می رفت و اگر نگاهی به قبل از سال ۹۶ بیاندازیم استان هرمزگان به واقع وضعیت ایمن و مناسبی نسبت به لحاظ فضاهای آموزشی نداشت و در واقع بسیاری از مدارس با قدمتی ۴۰ تا ۵۰ ساله آن نیز دیگر غیرایمن و تخریبی بودند که باید دعا می‌کردیم باران و زلزله نیاید تا سقفی بر سر دآنش آموزی آوار نشود.

در آن زمان (سال ۹۶) هنوز چهار هزار و ۲۵ کلاس درس در هرمزگان به ویژه شرق استان، غیرمقاوم و تخریبی بودند و بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز پسر و دختر معادل یک سوم جمعیت ۳۴۰ هزار نفری هرمزگان به صورت یک یا دو نوبته در این کلاس ها درس می خوانند که اکنون با تلاش های صورت گرفته از سوی دولت، مجلس، خیران مدرسه ساز و بنگاه های اقتصادی و صنایع غرب هرمزگان این میزان کاهش چشمگیری داشته است.

در پایان باید گفت که هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند بدون توسعه علمی به توسعه پایدار دست یابد و اگر به آموزش و پرورش به عنوان شاکله اصلی فکری جامعه هرگونه آسیبی وارد شود، موجب زیان سایر بخش‌ها می شود؛ چرا که رسالت این دستگاه تربیت نیروی آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور است.