خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت؛

عدم پرداخت فوق‌العاده فرهنگیان و نامه‌نگاری‌هایی که ادامه دارد

عدم پرداخت فوق‌العاده ویژه فرهنگیان که پیش از این قرار بود با حقوق مردادماه پرداخت شود، موجب اعتراض فرهنگیان شده است.

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: در این روزها بار دیگر اعتراض معلمان در خصوص حقوق و پایمال شدن حقشان در صدر اخبار قرار گرفت و این بار موضوع به فوق‌العاده ویژه‌ای باز می‌گردد که پیش از این اعلام شده بود با حقوق مردادماه پرداخت خواهد شد.

در خبر مردادماه از سوی آموزش و پرورش اعلام شد که با پیگیری وزیر آموزش و پرورش و الهیار ترکمن معاون وی و موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، احکام «فوق‌العاده ویژه معلمان» در سقف تعیین شده در مصوبات مذکور، اصلاح می‌شود و مابه‌التفاوت آن از ابتدای سال جاری محاسبه و با حقوق مردادماه، پرداخت خواهد شد. همچنین اعلام شد که پیش از این فوق‌العاده ویژه معلمان تحت عنوان «رتبه بندی» پرداخت می‌شد و از این پس بر اساس «سنوات خدمت» پرداخت خواهد شد.

بر همین اساس احکام حقوق معلمان اصلاح شد اما با تاخیر در پرداخت فرهنگیان ولی زمان پرداخت حقوق ها در فضای مجازی این خبر به گوش رسید که اعلام شده است که احکام حقوق فرهنگیان به حالت قبل برگردانده شود و این فوق‌العاده حساب نشود.

حالا این خبر واکنشی از وزارت آموزش و پرورش تا وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را در پی داشته است.

وزارت آموزش و پرورش با اعلام این خبر که واریز حقوق مردادماه پرسنل آموزش و پرورش سراسر کشور به حساب فرهنگیان در حال انجام است، اطلاعیه‌ای را در خصوص ابهامات پیش آمده در پرداخت حقوق مردادماه فرهنگیان»، به جهت تنویر افکار عمومی، صادر کرد که در آن ذکر شد که «در مسیر اجرای این مجوز و تأمین بودجه مورد نیاز، ابهاماتی برای دستگاه‌های مسئول پیش آمد که با نظر رئیس جمهور محترم، در دستور بررسی فوری نهادهای مسئول، برای رفع ابهام و حل مشکل قرار گرفت. از آنجائی که علیرغم پیگیری‌های فراوان و تلاش مسئولان وزارت برای توضیح و تبیین موضوع، رفع کامل ابهامات تا زمان پرداخت حقوق مرداد ماه، میسر نشد. لذا برای پیشگیری از تأخیر بیشتر، پرداخت حقوق بر اساس احکام ماه قبل صورت گرفت.»

امروز نیز ناصر سلیمانزاده رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در خصوص اخبار منتشر شده نادرست، در ارتباط با پرداخت حقوق مردادماه فرهنگیان، اظهار کرد: اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غیر رسمی، گمانه زنی‌هایی بیش نبوده و فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است.

سلیمانزاده در خصوص خبر ایجاد محدودیت دیوان محاسبات کشور برای اجرای احکام فوق‌العاده ویژه، تصریح کرد: پیام‌های ارسالی تحت عناوین مختلف، مورد تأیید نبوده و هیچ محدودیت و ممانعتی از سوی مراجع نظارتی و دیوان محاسبات کشور درباره اعمال فوق‌العاده ویژه معلمان وجود نداشته است. پیگیری‌های لازم به منظور رفع ابهامات اجرای احکام جدید در حال انجام است و به محض حصول نتیجه در اسرع وقت از طریق مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اطلاع رسانی و پس از رفع ابهامات، مابه‌التفاوت حقوق همکاران محاسبه و به حساب آنها واریز خواهد شد.

از سوی دیگر حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز در توئیتی نوشت: مسأله تاخیر در پرداخت حقوق و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان را، در تماس با وزیر محترم و ارتباط با سایر مسئولان پیگیری کردم. اطلاعیه اولیه توسط وزارت‌خانه صادر شده و حسب نظر ریاست محترم جمهور، به زودی ابهامات قانونی تعیین تکلیف شده و دولت سیزدهم به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشت: بدون شک جنابعالی و سایرین مسئولین سازمان برنامه و بودجه در جریان مشکلات معیشتی معلمان کشور هستیم و دغدغه رفع این تنگناها و مشکلات را هم داریم و این موضوع از برنامه‌های دولت مردمی جناب آقای دکتر رئیسی است.

بنابراین پرداخت فوق‌العاده ویژه معلمان با استناد بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت مصوبه شماره ۱۳۸۰۹۱- ت ۵۰۰۰۰ ه مورخ ۹۳.۱۱.۱۵ هیئت وزیران برای مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور به میزان حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۷ درصد و بر اساس ترتیبات مندرج در جزء ۵ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت قبل در احکام حقوقی معلمان درج گردیده و فرهنگیان عزیز هم این مبلغ را در تامین هزینه‌های زندگی خود لحاظ نموده‌اند.

تاخیر در پرداخت این مبلغ موجب دلسردی معلمان عزیز از قول‌های مساعد دولت مردمی خواهد شد و در معیشت آنها تاثیرگذار خواهد بود.

خواهشمند است مقرر فرمایید نسبت به استمرار بهره مندی فرهنگیان از مبلغ این فوق العاده با سازوکارهای انعطافی بوده از قبیل جابجایی، اعتبار و … اقدام لازم به عمل آید.

ضمناً کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی آمادگی هر گونه مساعدت در این خصوص را اعلام می‌نماید.