مرادی، عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس: قطع برق صنایع، خسارت غیرقابل جبرانی را در پی داشت

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان با اشاره به عمل نکردن تعهدات وزارت نیرو در حوزه تامین برق، گفت: وزیر صمت و وزیر نیروی وقت، به جای افزایش ظرفیت تولید، تصمیم به قطعی برق صنایع گرفتند.

به گزارش تیلا نیوز، احمد مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اگر بخواهیم دلایل کمبود تامین برق در استان هرمزگان و کشور را بررسی کرد می‌توان به عدم اجرای تعهدات و فول‌های وزیر نیرو اشاره کرد.

وی ادامه داد: بر اساس تعهد وزارت نیرو، می‌بایستی طی چهار سال ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق افزایش پیدا کند؛ بر همین اساس این افزایش ظرفیت در برنامه توسعه ششم نیز لحاظ شد. اما در عمل وزارت نیرو نتوانست به تعهدات خود عمل کند.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با بیان اینکه مصرف برق کشور به ۶۱ هزار مگاوات رسید، ابراز داشت: با ظرفیت موجود حدود هشت هزار مگاوات کمبود تولید برق داشتیم.

مرادی اظهار داشت: تصمیم گرفته شد که خاموشی‌ها در سراسر کشور به منازل مسکونی و مغازه‌ها اعمال شود که باعث معترض شدن نمایندگان و مردم شد؛ چرا که به جای انتخاب راهکاری مناسب از جمله واردات برق از کشورهای همسایه، برق مردم قطع شد.

وی مطرح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نیرو بر اساس اختیاراتی که از رئیس جمهوری قبلی داشتند، تصمیم به قطعی برق صنایع و کاهش مصرف این بخش گرفتند که هیچ توجیهی نداشت و خسارت‌های غیرقابل جبرانی را برای مجموعه‌ها ایجاد شد.‌

‌نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که در حال پیگیری برای جلوگیری از بروز چنین اقداماتی هستیم، تشریح کرد: یکی از تعهدات وزیر جدید نیرو حل این چالش در کوتاه مدت است.

مرادی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برآورد می‌شود که ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور افزوده شود که مقرر شده است به صورت میانگین سالانه حدود ۸ مگاوات این افزایش ظرفیت صورت گیرد.

وی اذعان کرد: یکی از مهم‌ترین نگرانی ما این بود که تولید برق استان هرمزگان وارد مدار کشوری می‌شد که با قول وزیر جدید نیرو، استان تامین کننده برق در اولویت است تا بروز چنین چالش‌هایی برای صنایع و مردم جلوگیری شود.

مرادی با ذکر این نکته که فولاد هرمزگان طی مدت کوتاهی جهش غیر قابل تصوری در حوزه ایفای مسئولیت اجتماعی داشت، گفت: در قبال مشکلات زیست محیطی که به مردم تحمیل می‌شود، ایفای نقش مسئولیت اجتماعی توسط صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی عنوان کرد: به مردم شریف استان هرمزگان قول می‌دهیم که دیگر صنایع استان هرمزگان را پای کار بیاوریم تا نقش موثری در مسئولیت اجتماعی ایفا کنند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به هدف‌گذاری ۱۰ میلیون تن تولید فولاد در هرمزگان، ابراز داشت: امیدواریم که با اتخاذ تصمیمات مدیریتی نه چندان پیچیده، رضایتمندی کارکنان حاصل شود و افزایش تولید در این حوزه را شاهد باشیم.

🔸افزایش ۱۵۰۰ میلیارد تومانی اعتبارات هرمزگان در صورت عمل به قانون

مرادی با ذکر این نکته که ۲ نوع مالیات «ارزش افزوده» و «عوارض بر درآمد» وجود دارد، اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه ارزش افزوده اقدامات خوبی انجام شده است و سه درصد از ۹ درصد ارزش افزوده، به استان اختصاص پیدا کرده است و در اختیار دهیاران و شهرداران قرار می‌گیرد.

وی مطرح کرد: برخی از مجموعه‌های اقتصادی بزرگ استان هرمزگان به جای اینکه طبق تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، عوارض بر درآمد خود را در استان هرمزگان پرداخت کنند، در تهران پرداخت می‌کردند.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان ادامه داد: جلسات متعددی در این زمینه با حضور استاندار هرمزگان و مجمع نمایندگان برگزار شد و مقرر شد این مالیات در استان هرمزگان پرداخت شود.

مرادی در پایان گفت: در برنامه پنجم توسعه ماده ۲۲۴ بند «س» مقرر شده است که ۵۰ درصد مازاد بر درآمد استان صرف مصارف خود استان شود که در صورت تحقق این امر پیش‌بینی می‌شود، درآمدهای استان رقمی بین هزار تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.