عضو کمیته علمی کرونا: واکسیناسیون در ایران ۸۴ درصد از موارد ابتلا به کرونا و ۹۰ درصد از بستری جلوگیری کرده است

ایرنا: عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ اظهار داشت: نتایج اولیه مطالعات انجام شده در ایران نشان می‌دهد واکسیناسیون در جلوگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا که منجر به بستری می شود، ۹۰ درصد کارایی داشته است.

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست افزود: همچنین واکسیناسیون انجام شده در کشور در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا حدود ۸۴ درصد کارایی داشته است.

وی بیان داشت: این کارایی ها در مورد مجموع واکسن ها بوده و داده های ما در حدی نیست که بتوان در مورد اثرات هر یک از واکسن های تزریقی در کشور قضاوت کرد.

یونسیان در پاسخ به این سوال که قدرت بازدارندگی واکسن های کرونا در جلوگیری از مرگ و میر چه مقدار است، گفت: هنوز در این مورد نمی توان قضاوت کرد و نیاز به جمع آوری داده های بیشتری داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: همان طوری که این واکسن در کاهش بستری موفق تر از کاهش ابتلا عمل کرده است، انتظار ما این است که قدرت بازدارندگی در کاهش مرگ هم از کاهش بستری بیشتر باشد.

این اپیدمیولوژیست افزود: توقع داریم که قدرت بازدارندگی در مرگ از ۹۰ درصد هم بیشتر باشد اما مقدار دقیق آن الان مشخص نیست و نیاز به جمع آوری داده های بیشتری داریم.

وی با اشاره به اینکه این مطالعه با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال انجام است، گفت: هدف اصلی این مطالعه ثبت عوارض واکسن بوده اما یکی از یافته های جنبی آن تاثیر واکسن در ابتلا و بستری ها است.

یونسیان با اشاره به اینکه در مراحل انتهایی ثبت نام افراد برای ورود به این مطالعه هستیم، افزود: تاکنون حدود ۹۲ هزار نفر که واکسن های خود را زده اند، وارد این طرح شدند.

وی، واکسن هایی را که وارد این طرح شدند، اسپوتنیک، آسترازنکا، برکت و سینوفارم اعلام کرد و گفت: از هر واکسن تزریق شده در کشور ۳۰ هزار نفر وارد این طرح مطالعاتی می شوند به عبارتی در مجموع ۱۲۰ هزار نفر وارد این طرح خواهند شد.

کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ تاکید کرد: افرادی که وارد این طرح شدند، به مدت سه ماه از نظر عوارض، مورد بررسی قرار می گیرند.