علت ورود چندین‌باره خرس‌ سیاه به روستاهای شرق هرمزگان چیست؟/ زنده گیری خرس سیاه در بخش فاریاب شهرستان رودان

معاون محیط زیست هرمزگان گفت: علت تکرار چندین باره ورود خرس‌ها به روستاهای شرق هرمزگان، تلاش آنان برای رساندن خود به غذا و تلاش برای انباشت چربی است.

به گزارش تیلا نیوز، امروز هم خبری از ورود خرس به یکی از روستاهای بخش فاریاب رودان منتشر شد.

قاسمی معاون طبیعی وتنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این زمینه با بیان اینکه اخیراً ساکنین روستایی در بخش فاریاب شهرستان رودان با معضل تعارض خرس سیاه روبرو بوده اند به این صورت که به دلیل افزایش فعالیت خرس‌ها در پاییز برای اندوختن چربی مورد نیاز دوران زمستان، مکرراً خرس سیاه به این روستا که در داخل زیستگاه این گونه ارزشمند قرار گرفته مراجعه کرده و خساراتی به دام‌های اهلی و باغهای میوه وارد ساخته است.

وی افزود: در مورد امروز نیز با توجه به لزوم، اقدامی موثر در این خصوص جهت جلوگیری از آسیب احتمالی به خرس و ساکنین محلی، زنده گیری خرس با نظارت متخصصین انجام شد تا پس از بررسی وضعیت جسمانی خرس، در صورت سلامت در زیستگاهش رهاسازی شود.

در حال حاضر این خرس با حال عمومی خوب و در محل مناسبی نگهداری می شود.

خرس سیاه آسیایی به عنوان یکی از کمیاب‌ترین و آسیب پذیرترین گونه‌ها در جهان و ایران بشمار می‌رود.
این گونه براساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت در آستانه انقراض قرار دارد و ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد زیستی هرمزگان معرفی شده است.
این گونه در کشور‌های ژاپن، چین، روسیه، تایوان، هند، نپال، ویتنام، افغانستان، پاکستان و ایران پراکندگی دارد.

مناطق پراکنش خرس سیاه در هرمزگان از شهرستان‌های شرقی شامل رودان، بشاگرد و میناب تا منطقه حفاظت شده باز در غرب استان و نیز ارتفاعات شهرستان حاجی آباد در شمال هرمزگان است.