فدراسیون ورزش‌های همگانی: ۵۶ درصد ایرانی‌ها کم تحرک هستند / ۳۲درصد دانش آموران کشور دچار اضافه وزن هستند

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با بیان اینکه بیشتر مردم ایران ورزش نمی‌کنند گفت: ۵۶ درصد ایرانی‌ها کم تحرک هستند.

ایرنا: رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با بیان اینکه بیشتر مردم ایران ورزش نمی‌کنند گفت: ۵۶ درصد ایرانی‌ها کم تحرک هستند.

افشین مولایی به خبرنگاران افزود: کم تحرکی و ورزش نکردن باعث شده ۳۲ درصد دانش آموزان به عنوان آینده سازان مملکت و بیش از۶۰ درصد مردم ایران وزن بالایی داشته و دجار اضافه وزن باشند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دچار فشار خون هستند و علت مرگ و میر ۸۲ درصد از متوفیان کم تحرکی است، تشریح کرد: این امر بیانگر این است که در همگانی کردن ورزش و رسیدن به اهداف مورد نظر که همان سلامتی آحاد مردم جامعه است، آن طور که باید و شاید موفق نبوده ایم.

وی اضافه کرد: ۶۴ درصد بانوان و زنان کشور کم تحرک هستند و ۲۵ درصد مردم ما نیز در معرض بیماری دیابت قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه فدراسیون ورزش‌های همگانی به دنبال دوگانگی در ورزش نیست، تاکید کرد: در برابر این آمار نگران کننده هیچ فدارسیون ورزشی پاسخگو نیست چرا که ۵۱ فدراسیون فعال در کشور بیشتر به دنبال ورزش قهرمانی و موفقیت تیم‌های ملی مرتبط هستند.

او با اشاره به اینکه کم‌تحرکی و عدم فعالیت‌های ورزشی مردم عامل اصلی بیماریهای غیرواگیردار است، بیان کرد: هر سال بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد ریال به علت کم تحرکی مردم ایران هزینه می شود و این درحالی است که با هزینه بسیار کم می‌توان زیرساخت‌های ورزشی را برای مردم فراهم کرد و با تشویق آنها به ورزش جامعه‌ای شاداب و سالم داشت.

مولایی با بیان اینکه سلامت ملی هدف اصلی فدراسیون ورزش‌های همگانی است، ادامه داد: امروز کم‌تحرکی و مشکلات ناشی از آن گریبانگیر آحاد مردم جامعه شده و برای همین سلامت ملی از اهداف اصلی این فدراسیون است.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: رویکرد این فدارسیون از رویداد محوری به مساله محوری تغییر پیدا کرده و پس از مطالعات میدانی و آماری متناسب با واقعیت‌ها برنامه‌های متنوعی در سطح ملی تدوین و اجرا خواهد شد.

وی افزود: پروژه ملی طرح “شفا” که قرار است از سوی فدراسیون ورزش‌های همگانی اجرا شود، مخفف شهرهای فعال ایران است که به دنبال طراحی و بازسازی شهر به سمتی است که از فعالیت‌های فیزیکی شهروندان حمایت کند.

او با بیان اینکه شهر فعال شهری است که برای تمام اقشار زیرساخت، برنامه‌های مشارکت و کارهای آموزشی مهیا شده باشد، اظهار کرد: در این طرح که با مشارکت محوری شهرداران اجرایی خواهد شد، زیرساخت‌های لازم برای توسعه فعالیت بدنی افراد جامعه فراهم خواهد شد.

وی بیان کرد: با اینکه در بهبود و ارتقای سلامتی جامعه مولفه‌های زیادی نقش دارند و وزارت ورزش و جوانان به تنهایی قادر به اصلاح سبک زندگی مردم نیست ولی نقش فدارسیون ورزش های همگانی برجسته است و باید تمامی دستگاهها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی این فدراسیون را در فصل جدید فعالیت ها در رسیدن به اهداف خود یاری و کمک کنند.

وی اضافه کرد: مردم باید تغییر در رویکرد فدراسیون ورزش های همگانی را احساس کرده و با علاقه و رغبت به فعالیت های ورزشی بپردازند که لازمه این کار حمایت تمامی مسئولان از این فدراسیون برای همگانی کردن ورزش در جامعه است.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه‌های کلیشه‌ایی و کلی نمی‌توان مردم را تشویق به فعالیت‌های ورزشی کرد و باید برای رده‌های سنی مختلف از کودکان تا سالمندان، با استقاده از ظرفیت ورزش همگانی متناسب با اقشار گوناگون محصولات ورزشی ارائه کرد تا خروجی این‌ محصولات مشارکت حداکثری باشد.

🔸فدراسیون ورزش های همگانی در دوران کرونا موفق عمل کرد

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: شیوع ویروس کرونا در جامعه نه تنها آسیبی به ورزش‌های همگانی نزد بلکه با برنامه‌ریزی های صورت گرفته این فدراسیون موفق عمل کرد.

مولایی افزود: با اینکه کرونا برای دنیا ناشناخته بود و ورزش جهان را تعطیل کرد اما فدراسیون ورزش‌های همگانی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و با اقداماتی باعث شد در دورانی سخت، شادابی و امید از جامعه رخت نبندد.

وی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت ورزش و جوانان فدراسیون ورزش های همگانی در سال گذشته یکی از موفق ترین و بهترین فدراسیون های ورزشی معرفی شد.

وی بیان کرد: در دوران کرونا فدراسیون ورزش‌های همگانی با بسیج هیات های استانی، انجمن‌ها، گروه‌ها و کمیته‌های ملی موفق به کسب رتبه نخست در بین فدراسیون‌های ورزشی شد.

وی با بیان اینکه اهمیت ورزش امروز بر هیچکس پوشیده نیست، اضافه کرد: امیدورایم با حمایت های مسئولان و مشارکت آحاد مختلف مردم ورزش به معنی واقعی کلمه همگانی شود تا شاهد نشاط، شادابی و سلامتی در جامه باشیم.