فوری/ ۲ هشدار همزمان هواشناسی در هرمزگان صادر شد

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان گفت: هشدار هواشناسی دریایی سطح نارنجی و هشدار سطح زرد جوی با توجه به تشدید سرعت وزش باد و مواج شدن دریا برای این استان صادر شد.

به گزارش تیلا نیوز، کیانوش عارفی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گفت: پیرو هشدار سطح زرد دریایی که در ۲۴ فروردین صادر شد و تشدید سرعت وزش باد و مواج شدن دریا، هشدار سطح نارنجی دریایی برای روزهای شنبه تا اواخر روز دوشنبه در این استان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: احتمال وزش باد شدید با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت در مناطق دریایی که می‌تواند موج‌های ۲ متری به‌وجود آورد هست که می‌تواند خطرهایی نظیر پاره شدن تورهای صیادی، آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی به خصوص برای شناورهای سبک و تفریحی را در پی داشته باشد.

وی اضافه کرد: طبق تعریف هشدار سطح نارنجی احتمال خسارت گسترده وجود دارد و خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در این شرایط قرار می‌گیرند.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان توصیه کرد: متولیان بخش حمل و نقل دریایی و صیادی و شیلاتی در این روزها تمهیدهای لازم را در بنادر و فعالیت‌های دریایی بکار گرفته و هر گونه سفر دریایی به خصوص برای شناورهای سبک و تفریحی با اتخاذ تدابیر لازم انجام گیرد.

عارفی ابراز کرد: بهتر است ترددهای دریایی شناورهای سبک به‌ویژه فعالیت‌های تفریحی در جزایر قشم، لازک، هنگام و کیش انجام نشود و تمهیدهای لازم برای تردد کشتی‌های تجاری به ویژه به سمت کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس اتخاذ شود.

وی در خصوص هشدار جوی سطح زرد هم گفت: این هشدار برای روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری صادر شده است که وزش باد با توجه به وجود استحکاک در خشکی به ۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

بنا به اظهار معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان، این سرعت وزش باد می‌تواند موجب به هوا برخاستن گرد و خاک و در پی آن کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا شود و هر چند سراسر استان از این شرایط متاثر می‌شود اما شهرستان‌های بندرعباس، خمیر، حاجی آباد، میناب، رودان، بشاگرد، سیریک و جاسک اثر پذیری بیشتری خواهند داشت.

وی افزود: افراد و به خصوص گروه‌ها و افراد حساس در این شرایط به خصوص در عصرها تردد غیر ضروری نداشته باشند و نسبت به استحکام سازه‌های سبک اطمینان حاصل شود و همچنین ترددهای جاده‌ای با احتیاط انجام شود.

عارفی یادآور شد: زمانی که روند افزایش دما وجود دارد به سرعت تبدیل به باد می‌شود جابه‌جایی هوا رخ می‌دهد که موجب متعادل شدن دمای هوا می‌شود و امری عادیست.

وی اضافه کرد: اگر این وضعیت رخ ندهد روند افزایش دما ادامه می‌یابد و شرایط سخت می‌شود اما این وضعیت روند افزایش دما را کُند می‌کند و حتی باعث کاهش دما هم می شود.