مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان: آب و فاضلاب هرمزگان ۴هزار میلیارد ریال از مشترکان خود طلب دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: این شرکت ۴ هزار میلیارد ریال از مشترکان خود طلب دارد که بیشترین میزان مطالبات مربوط به بخش اداری و دولتی و نیروهای مسلح است.

به گزارش تیلا نیوز، عبدالحمید حمزه پور عصر شنبه به مناسبت هفته صرفه جویی در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه این میزان بدهی، تاثیر منفی در ارائه خدمات به مشترکان و مردم دارد، یادآورشد: شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان به صورت خودگردان اداره می شود و برای تامین هزینه های خود نیاز به وصول مطالبات از مشترکان است.

وی بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب هرمزگان برای تامین و توزیع آب شرب در شهرها و روستاها، پرداخت حقوق کارمندان خود و ارائه خدمات بهینه در بخش های مختلف اعم از اتفاقات، فنی، آزمایشگاه و مانند آن نیازمند تعامل و همکاری مشترکان خود در پرداخت به موقع آب بهاست.

سالانه ۱۴هزار میلیارد ریال صرف خرید تضمینی آب تولیدی آب شیرین کن ها در هرمزگان می شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از خرید تضمینی سالانه نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد ریال آب تولیدی آب شیرین کن های بخش خصوصی در استان خبر داد و گفت: خرید تضمینی هر مترمکعب آب تولیدی آب شیرین کن ها طبق تعرفه سال گذشته ۱۸۰ هزار ریال است که مشترک مبلغ ناچیزی از این عدد تا سقف الگوی مصرف می پردازند.

حمزه پور ادامه داد: در حال حاضر ۴۱ سایت نمک زدایی با ظرفیت ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز در سراسر هرمزگان نیاز آبی بخشی از مناطق استان را تامین می کنند که در تلاش هستیم برای رفع کمبودها ۱۱ سایت نمک زدایی دیگر را نیز به ظرفیت ۳۴ هزار متر مکعب در شبانه روز به ظرفیت تولید آب هرمزگان اضافه کنیم.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۴۷ درصد کل ظرفیت آب شیرین کن های کشور در هرمزگان تولید می شود که با اضافه شدن ظرفیت های جدید، سهم هرمزگان از آب تولیدی آب شیرین کن ها به ۶۱ درصد کل کشور می رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهارداشت: به دلیل قیمت بالای تولید، انتقال و توزیع آب شرب بویژه آب شیرین کن ها لزوم مصرف بهینه را بیش از پیش کرده است و انتظار داریم رسانه ها در این زمینه آبفا را در فرهنگ سازی مصرف بهینه یاری کنند.
به گفته وی، حدود نیمی از جمعیت هرمزگان در روستاها زندگی می کنند و این شرایط در هرمزگان به دلیل نوع فعالیت روستاها و اقلیم استان، ساکنان این مناطق حدود ۲ برابر سرانه تعیین شده آب مصرف می کنند که می طلبد، از استفاده آب شرب بویژه آب های تولیدی آب شیرین کن ها برای آبیاری درختان و دام خودداری شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد شهرها و ۸۹ درصد روستاها عملیات آبرسانی به آن ها انجام شده است، البته این بدان معنا نیست که مشکل آب در این نقاط وجود نداشته باشد چرا که به دلیل شرایط اقلیمی و کم شدن منابع سطحی و زیرزمینی، باعث شده تا آب مورد نیاز بیش از میزان آب تولیدی موجود باشد که برای حل آن نیز در حال اجرای طرح های توسعه ای و تعریف طرح های جدید هستیم.
مدیرعامل آبفای هرمزگان در تشریح وضعیت شبکه توزیع و خطوط انتقال آب گفت: در حال حاضر ۶ هزار و ۷۹۲ کیلومتر از شبکه توزیع روستایی و پنج هزار کیلومتر از شبکه توزیع شهری نیازمند توسعه و بازسازی است.
وی افزود: در بخش خط انتقال، نیازمند توسعه و بازسازی ۲۵۱ کیلومتر از خط انتقال شهری و سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال روستایی هستیم که در مجموع اعتباری افزون بر ۶۷ هزار میلیارد ریال می طلبد.

به گفته حمزه پور، این اعتبار رقم بالایی است و باید در طول سال های آینده روند مورد نیاز طی شود تا به برخورداری لازم دست پیدا کنیم.

مدیرعامل آبفا از توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش آبرسانی اشاره کرد و بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات آبفا تخصیص یافته است که ۷۰ درصد اعتبارات را شامل می شود.

وی به برنامه های آبفا در تامین نیازهای آبی هرمزگان اشاره کرد و افزود: بستک، سیریک، قشم، بخش رویدر بندرخمیر و جاسک از جمله مناطقی هستند که با کمبود بیشتری در تامین آب مواجه هستند که آبفا با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی در تلاش است تا آب این مناطق را تامین کند.

به گفته مدیرعامل آبفای هرمزگان، با گذر از تابستان امسال و وارد مدار شدن آب شیرین کن زیارت در سیریک و سه آب شیرین کن سلخ، تورگان و باسعیدو در قشم، تکمیل خط انتقال چارک به جناح و بستک و احداث خط انتقال آب از آب شیرین کن خلیج فارس به کهورستان و رویدر بخش زیادی از کمبودهای آب این شهرستان ها مرتفع خواهد شد.

حمزه پور به اتصال بخش مرکزی بندرعباس به خط انتقال آب شیرین کن خلیج فارس اشاره کرد و افزود: این اتفاق امسال رخ خواهد داد و روستاهای شمال بندرعباس از نعمت آب شرب پایدار دست می یابند.

وی با بیان اینکه شهرستان میناب نیز در همین تیرماه امسال به ظرفیت ویژه تامین آب دست خواهد یافت و نیازهای آبی آن از طریق سد سرنی تامین خواهد شد، گفت: با این اقدام هم مطالبه دیرینه مینابی ها جامه عمل به خود خواهد گرفت و هم مردم به آب با کیفیت و پایدار دست خواهند یافت.

مدیرعامل آبفا تصریح کرد: با تامین آب میناب از سد سرنی، آب چاه های دشت میناب نیز به تعادل خواهد رسید.
حمزه پور همچنین با اشاره به اقدام های انجام شده در حوزه فاضلاب گفت: در حال حاضر۶ شهر بندرعباس، رودان، میناب، هرمز، درگهان و بوموسی و روستای تیاب میناب از شبکه و تصفیه خانه فاضلاب برخوردار هستند که در تلاش هستیم سطح برخورداری این مناطق از جمع آوری فاضلاب نیز افزایش دهیم.

وی اقدام های بزرگ آبرسانی در قالب جهاد آبرسانی و پروژه های محرومیت زدایی اشاره کرد و گفت: این اتفاق بزرگی است و باعث خواهد شد تا جمعیت زیادی از روستاها به آب شرب پایدار دست پیدا کنند.

مدیرعامل آبفا گفت: در قالب طرح جهاد آبرسانی که با مشارکت وزارت نیرو و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می شود، ۶۸ روستا از طرح های توسعه ای بهره مند خواهند شد.

به گفته حمزه پور، در استان هرمزگان آبفا با مشارکت نیروی دریایی سپاه به عنوان معین اجرای طرح محرومیت زدایی، عملیات آبرسانی در شهرستان های بستک، بندرلنگه، خمیر و رودان آغاز شده است که سطح بهره مندی جمعیت استان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.

وی یکی از اقدام های ماندگار آبفای هرمزگان در حوزه فاضلاب را انتقال پساب به صنایع عنوان کرد و افزود: طرح انتقال پساب به صنایع هم اکنون در حال انجام است که با اتمام آن پساب تصفیه خانه فاضلاب وارد دریا نمی شود و تمامی پساب تصفیه شده در صنایع و فضای سبز استفاده خواهد شد.