مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد: آغاز صادرات گاز مایع از دو پالایشگاه هرمزگان

نخستین بار در کشور، صادرات گاز مایع از پالایشگاه های بندرعباس و ستاره خلیج فارس آغاز شد.

به گزارش تیلا نیوز؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مراسم افتتاح طرح ها گفت: در این طرح گاز مایع به صورت مستقیم از تانکر‌های حمل گاز به اسکله نفتی پمپاژ شده و به شناور‌های حمل گاز تحویل داده می‌شود.

نیاز نداشتن به ساخت مخازن ذخیره گاز ، تسریع فرایند صادرات گاز مایع و در نتیجه افزایش صادرات و درآمد صادراتی از مزایای بهره برداری از این طرح است.

جلیل سالاری افزود: در این طرح با استفاده از ۹ سکوی تخلیه و دو موتورخانه (با ۱۷ دستگاه پمپ و ۷ کمپرسور ) ، ظرفیت تخلیه گاز مایع از ۹ تانکر به طور همزمان، و انتقال گاز با خط انتقال ۱۶ اینچی به اسکله نفتی بندر شهید باهنر وجود دارد.

وی گفت: با بهره برداری از این طرح امکان بارگیری دریایی شش هزار تن گاز مایع در شبانه روز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: این طرح با بهره گیری از چهل و سه هزار و ۲۰۰ نفر ساعت کار متخصصان ایرانی حوزه‌های فنی و عملیاتی در رشته‌های مکانیک ، ابزار دقیق ، برق و ماشینری تکمیل ، و به بهره برداری رسید. گاز مایع صادراتی در این طرح از دو پالایشگاه بندرعباس و ستاره خلیج فارس تامین می‌شود.

جلیل سالاری افزود: علاوه براین، با ساخت و بهره برداری مخزنگاه شهید مهدوی با ظرفیت ششصد میلیون لیتر، مسیر اشتغال و تولید هموار می‌شود.

وی گفت: مقدمات اجرای طرح سردار شهید قاسم سلیمانی نیز که یک پترو پالایشگاه است در هرمزگان ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: از ظرفیت تولید بیش ازصد میلیون لیتر بنزین کشور ، حدود ۷۰ میلیون لیتر در جنوب کشور تولید می‌شود.

جلیل سالاری افزود: ۵۸ درصد از انتقال فراورده‌های نفتی بصورت زمینی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس هم در این مراسم گفت: اکنون در این پالایشگاه روزانه ۴۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود.

علیرضا جعفرپور افزود: در روز‌های نیاز بیشتر کشور به بنزین، تولید به روزانه ۵۵ میلیون لیتر افزایش یافت.

استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: امسال سرمایه گذاری در صنعت نفت در استان، دو برابر سال‌های گذشته بوده است.

مهدی دوستی افزود: این طرح‌ها جزء طرح‌های راکد و بدون تکلیف بود.
امروز از ۵۲ طرح بهداشتی – درمانی هرمزگان با اعتبار ۳۰۵ میلیارد تومان، ۴۵ طرح به بهره برداری رسید.

اجرای هفت طرح نیز آغاز شد که ساخت سوله بحران، آزمایشگاه مرجع استان و راه اندازی مرکز کاشت حلزون گوش در بندرعباس از مهمترین طرح‌ها بود.