مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان: بدهی تعاونی مرزنشینان بخشوده می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان گفت:‌ بدهی مالیاتی تعاونی‌های مرزنشینان در صورت پرداخت اصل مالیات و جرایم غیرقابل بخشش، بخشیده می‌شود.

به گزارش تیلا نیوز، شاکر رضا مریدی اظهار داشت: تعاونی‌های مرزنشینان به مانند سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال اقتصادی مکلف به اجرای تکالیف قانونی هستند و از سال ۱۳۹۵ هجری شمسی مالیات به نرخ صفر به شرطی به آن‌ها داده می‌شود که اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و به امور مالیاتی اظهار کنند.

وی ادامه داد:‌ ۴۷ تعاونی مرزنشینان هرمزگان دارای سابقه پرونده مالیاتی بودند که ۱۱ پرونده بدهی معوق داشتند و با پیگیری‌ها و نشست‌های متعدد تعاونی‌های دچار مشکل در زمینه مالیات به سه تعاونی کاهش یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: کالاهای اساسی مشمول مالیات ارزش افزوده نمی‌شود و مسوولان تعاونی‌های مرزنشینان هم مدعی هستند که این کالاها از قبیل برنج وارد کرده‌اند.

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان بیان کرد: برای اینکه مشکلی در این خصوص نداشته باشند به آن‌ها آموزش‌های لازم در خصوص نحوه تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی و لیست کالاها داده شد.

مریدی افزود:‌مساله دیگر این تعاونی‌ها رفع تعهد ارزی است که متولی اصلی آن بانک مرکزی است و شرط معافیت صادراتی برگشت ارز حاصل از آن به چرخه اقتصادی است که گویا در سامانه ارزی بانک مرکزی امکان رفع تعهد به صورت ارزی و ریالی برای تعاونی‌های مرزنشینان فراهم شده است.

وی همچنین در خصوص فعالیت اقتصادی دیگری با کارت بازرگانی شخص حقیقی یا حقوقی، تاکید کرد:‌ هیچ فعال اقتصادی مجاز به سپردن کارت بازرگانی خود به شخص دیگری برای استفاده نیست و اگر چنین کند مالک کارت بایستی به تعهد ایجاد شده عمل کند، بنابراین زمانی که فرد دیگری به اسم این شخص فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد مالک این کارت بایستی مالیات آن فعالیت را پرداخت کند.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان، براساس اصل ۵۱ قانون اساسی زمانی می‌توان معافیت قانونی داد که قانون اجرا شده باشد و این اصل می‌گوید «هیچ نوع مالیات وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون، موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی به موجب قانون مشخص می‌شود».

مریدی عنوان کرد: مساله دیگری که این تعاونی‌ها دارند مالیات بر ارزش افزوده است که این قانون از مهر سال ۱۳۸۷ به مرحله اجرا گذارده شد و فعالان اقتصادی مشمول این قانون از زمان اجرای آزمایشی مرحله به مرحله مشمول شده‌اند و در هر مرحله به اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول اطلاع رسانی انجام شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر درج قانون مصوب در روزنامه رسمی کشور، سازمان امور مالیاتی به اشخاص مشمول دارای پرونده مالیاتی از طریق پیامک اطلاع رسانی کرده است و موضوع مهم در این مورد آگاهی مشمولان از نحوه تکمیل فرم‌های اظهارنامه مالیاتی است که برای رفع این مساله و نیاز به تعاونی‌های مرزنشینان آموزش لازم داده شد تا دچار مشکل نشوند.

براساس «ماده (۱) قانون مدنی، مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه‌پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. رئیس جمهور باید ظرف مدت پنج روز آنرا امضاء و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت پس‌از ابلاغ منتشر نماید.

تبصره ـ در صورت استنکاف رئیس جمهور از امضاء یا ابلاغ در مدت مذکور در این ماده به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت ۷۲ ساعت مصوبه را چاپ و منتشر نماید.»

مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان تصریح کرد: اشراف به قانون توسط افراد مشمول موجب می‌شود افراد و سازمان امور مالیاتی از منافع آن استفاده کنند و امور مالیاتی هرمزگان آموزش‌های لازم را در حیطه مسوولیت خود به فعالان اقتصادی می‌دهد تا دچار مشکل نشوند.