مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای هرمزگان: اضافه برداشت باعث هجوم آب شور به دشت‌ها شده است

مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: اضافه برداشت در دشت‌ها، باعث هجوم آب شور به آن‌ها شده است و تمام چاه‌های موجود در دشت را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش تیلا نیوز، احمد رهبان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به کاهش شدید بارندگی نسبت به سال‌های گذشته و بارش کم باران نسبت به نرمال دوره دراز مدت اندازه‌گیری طی ۲۰ سال اخیر منابع آب زیرزمینی و سطحی در شرایط مناسبی قرار ندارند.

وی با ذکر این نکته که ۴۴ دشت استان هرمزگان ممنوعه بحرانی است، عنوان کرد: باقی دشت‌ها که به عنوان دشت آزاد شناخته می‌شوند دارای کیفیت آب بسیار پایینی هستند که امکان استفاده برای آب شرب و کشاورزی وجود ندارد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه به تفاضل میزان ورودی و خروجی دشت بیلان گفته می‌شود، بیان داشت: با توجه به اینکه ورودی آب به دشت‌ها کاهش پیدا کرده است و میزان برداشت در بخش‌های مختلف افزایش پیدا کرده و یا هم ثابت است، می‌توان گفت اغلب دشت‌های استان هرمزگان دارای بیلان منفی است.

رهبان تصریح کرد: بیلان منفی دشت‌ها در دراز مدت باعث بروز چالش‌های جدی برای تحقق توسعه در منطقه ایجاد می‌کند.

وی بروز پدیده فروچاله‌ها را از دیگر عواقب ادامه دار بودن بیلان منفی دشت‌ها دانست و گفت: ظرفیت دشت در اثر فروچاله از بین می‌رود و دیگر امکان احیاء آن وجود نخواهد داشت.

رهبان شور شدن آب و کاهش کیفیت آب چاه‌ها از دیگر عواقب برداشت بی‌رویه از منابع آبی دانست و ابراز داشت: آب شور سنگین‌تر است و در بخش عمیق‌تر قرار می‌گیرد. به همین جهت در مناطقی که در نزدیکی رودخانه‌های شور و دریا قرار دارند با برداشت اضافه از آب‌خوان، آب شور به داخل دشت نفوذ می‌کند و تمام چاه‌های موجود در آن دشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر در منطقه کهورستان شاهد افزایش شوری آب با سرعت بالایی هستیم.