مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان: ملخ صحرایی دریک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های هرمزگان ردیابی شد

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان گفت: با آغاز فصل پاییز و احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور در ۶ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از زمین‌های استان ردیابی شد.

به گزارش تیلا نیوز، سید عبدالرضا اشرف منصوری روز چهارشنبه در بازدید از زمین‌های کشاورزی استان افزود: در این راستا زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان بویژه کانون‌های دارای ریسک بالای ملخ صحرایی توسط کارشناسان آموزش دیده و بوسیله نرم افزار موبایلی و دستگاه های ایلوکاست مورد ردیابی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: حدود یک سوم از سطح ردیابی که شامل تعداد پنج هزار و ۷۶۵ مختصات جغرافیایی در سراسر استان هرمزگان توسط نرم افزار موبایی (۳M) بوده است.
مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: آموزش و بکارگیری از ظرفیت نیروهای مردمی نیز در انجام عملیات ردیابی از دیگر اقدام‌های در رصد این آفت مخرب در استان بوده است.
صحرایی آفت خطرناکی است که از شمال شرق آفریقا و از کشور پاکستان به سمت کشور هجوم می‌آورند.
استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان درگیر آفت ملخ صحرایی هستند که بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان است.
ملخ‌های صحرایی گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند و با قدرت پرواز بسیار زیادی که دارد می‌تواند در یک شبانه روز تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.
این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف، جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.
نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن ماه ۹۷ در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه گزارش و علت مهاجرت آنها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که از طریق خلیج‌فارس و دریای‌عمان وارد خاک ایران شده بودند.
در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات ایران با اشاره به حمله ملخ‌ها به ۱۰ استان کشور در سال کشاورزی گذشته(مهر۹۷تا شهریور۹۸) از هرمزگان به عنوان موفق‌ترین استان در زمینه مبارزه با این آفت خطرناک نام برده شده است.
وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان۱۵۶هزارهکتار با تولید سالانه ۲میلیون و ۹۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی (با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) است.