مروری بر سوابق «مسعود فیاضی» گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش

۱۸ عضو کابینه سیزدهم، سوم شهریور ماه امسال از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفتند و تنها حسین باغگلی که سوابق چشمگیری در حوزه آموزش و پرورش نداشت، شانس حضور در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش را پیدا نکرد و به این ترتیب بزرگترین دستگاه اجرایی کشور، سال تحصیلی جدید را بدون وزیر آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، طی بیش از دوماه اخیر نام اشخاص مختلفی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌شد؛ در نهایت و پس از گذشت حدود ۷۵ روز از آغاز به کار دولت، مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

وی متولد سال ۵۴ در تهران و دارای لیسانس عمران از دانشگاه تهران است وی هفت سال معلم و مدیر امور پرورشی و فرهنگی در مدارس متوسطه دوم بوده است. فیاضی از سال دوم دانشگاه، دروس حوزوی را نیز آغاز کرده و ۹ سال دوره سطح و ۱۵ سال دوره خارج را طی نموده است. فیاضی در سال ۱۳۹۶ دکتری فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی از کمیسیون نخبگان (بدون مدرک از وزارت علوم) اخذ کرده است و استادیاری گروه منطق، فهم و دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سوابق علمی وی دیده می شود و اکنون در دانشگاه و حوزه تدریس می‌کند.

از سوابق شغلی و اجرایی وی نیز می‌توان به عضویت هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (استادیار)، معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس، معاون اجتماعی – فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس، مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش، عضویت هیئت مدیره شرکت افست (چاپ و توزیع کتب درسی وزارت آموزش و پرورش)، رئیس هیئت مدیره انتشارات مدرسه (وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش)، مدیر مسئول مجلات رشد وزارت آموزش و پرورش، مسئول جشنواره فیلم رشد وزارت آموزش و پرورش، دبیر علمی جشنوار کتاب رشد وزارت آموزش و پرورش، مسئول کلان بنیاد ICDL (زیر مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)، رئیس کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی آموزش و پرورش شهر تهران، معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی سازمان بسیج، عضو هیئت مدیره تبیان، سردبیر نشریه حاشیه، مدیر عامل کانون اندیشه جوان، رئیس مرکز پژوهش‌های جوان، رئیس کانون سپهر اندیشه، مشاور علمی موسسه صراط مبین (مبنا) و مدیر مسئول نشریه زمانه اشاره کرد.

در ادامه به مهمترین سوابق علمی و اجرایی به صورت فهرست‌وار اشاره می‌شود:

🔹سوابق اجرایی

۱. تدریس در دوره دبیرستان (متوسطه دوم) به مدت ۴ سال

۲. مدیر امور پرورشی و فرهنگی مجمتع آموزشی تهران (پیش از دبستان تا انتهای متوسطه دوم) (۳ سال)

۳.مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

۴. مدیر مسئول ۳۶ عنوان مجله رشد وزارت آموزش و پرورش

۵. رئیس هیئت مدیره انتشارات مدرسه وابسته به وزارت آموزش و پرورش

۶. عضو هیئت مدیره شرکت افست (شرکت چاپ و توزیع‌کننده کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش)

۷. مسئول محتوایی بنیاد ICDL وابسته به وزارت آموزش و پرورش

۸. دبیر علمی جشنواره کتاب رشد وزارت آموزش و پرورش

۹. رئیس کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی آموزش و پرورش استان تهران در سال ۱۳۸۸

۱۰. معاون مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس

۱۱. معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی بسیج

۱۲. تأسیس مرکز پژوهش‌های جوان ذیل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و تشکیل ۷ گروه علمی و تولید بیش از ۲۰۰ کتاب در حوزه‌های مورد نیاز جوانان و دانش‌آموزان

۱۳. مدیر مسئول نشریه «زمانه» با موضوع تاریخ معاصر

۱۴. سردبیر نشریه حوزوی «حاشیه»

۱۵. مدیر عامل کانون اندیشه جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

۱۶. مدرِّس سطوح عالی در حوزه علمیه قم

۱۷. مدرِّس دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در دروه کارشناسی ارشد و دکتری

🔹سوابق علمی و پژوهشی

۱. تألیف کتاب اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی

۲. تألیف کتاب اصول فقه و هرمنوتیک روش‌شناختی

۳. تألیف کتاب جریان‌شناسی فقهی با معیار تمدن‌سازی

۴. تألیف کتاب پیرامون فلسفه اصول فقه

۵. تألیف ۱۵ مقاله علمی پژوهشی چاپ شده در نشریات معتبر کشور

۶. برگزار کننده چندین کرسی ترویجی

۷. ارزیاب پنج مجله علمی پژوهشی و ارزیابی بیش از ۷۰ مقاله علمی و پژوهشی

این در حالیست که روح‌الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگویی با ایسنا، اظهار کرد که فردا نامه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و قرائت می‌شود و جلسه رای اعتماد هفته آینده تشکیل خواهد شد.