مرگ جوان ۳۵ ساله با تشخیص احتمالی تب کریمه کنگو در هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه بیماری تب کنگو کریمه همچنان در کمین است گفت: در هفته اخیر دو بیمار مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

به گزارش تیلا نیوز نقل از خبرگزاری فارس، فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ظهر امروز با بیان اینکه بیماری تب کنگو کریمه همچنان در کمین است، اظهار کرد: در هفته اخیر دو بیمار مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های استان بستری شدند که یک مورد آقای ۳۵ ساله از قشم با حال عمومی بد بود که متاسفانه جان خود را از دست داد و مورد دوم یک خانم ۵۵ ساله از سیریک است که در حال حاضر با حال عمومی نامساعد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

وی با عنوان اینکه هر دو مورد سابقه تماس با دام را ذکر کردند ، گفت: احتمال اینکه این دو بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو شده باشند بسیار زیاد است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص علائم هشدار دهنده عنوان کرد: بیمارانی که علائم شبیه به آنفولانزا دارند حتماً مورد بررسی قرار بگیرند و اگر سابقه تماس با دام یا گزش کنه دارند در مراجعه به پزشک مطرح کنند چرا که علائم اولیه این بیماری مشابه آنفولانزا و کرونا بوده و ممکن است در وهله اول شناسایی نشود اما بیماران اگر سابقه تماس با دام یا گزش کنه را عنوان کنند این بیماری خیلی سریعتر تشخیص داده می‌شود.

نوروزیان ادامه داد: همچنین بیماران اگر به تازگی گوشت تازه ، تکه کرده اند و یا شغل مرتبط دارند مثل دامپزشکی، قصابی، دامداری در مراجعه به پزشک مطرح کنند چرا که این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.

وی در ادامه افزود: توصیه اکید می‌شود در زمان تماس با دام حتماً از دستکش و چکمه استفاده شود و دام و دامداری تحت نظارت دامپزشکی باشد و در صورت مشاهده کنه با کمک دامپزشکی کنه را از بین ببرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: در زمانه سلاخی و قصابی از شیلد صورت، دستکش و چکمه استفاده کنند و خانم‌های خانه دار دقت کنند که از جاهای مطمئن که تحت نظارت دامپزشکی است گوشت تهیه و قبل از تکه کردن گوشت حتماً ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس گوشت را تکه و مصرف یا فریز کنند.