مشاهده خرس سیاه آسیایی در دهستان فاریاب رودان

یک قلاده خرس سیاه آسیایی زیر گونه بلوچی در منطقه مسکونی دهستان فاریاب شهرستان رودان مشاهده شده است.

به گزارش تیلا نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ کارشناس مسئول نظارت بر امور وحش محیط زیست هرمزگان با اشاره به اینکه زیستگاه این گونه خرس در این منطقه از استان است، گفت: به دلیل خشکسالی و ضعف پوشش گیاهی این حیوان به مناطق مسکونی وارد شده است.

فهیمه گودرزی افزود: با توجه به اینکه این گونه همه چیز خوار است به باغ‌های میوه و آغل‌ دام‌ها حمله کرده است.

وی گفت:تاکنون در سه مرحله به باغ‌ها و دام‌های منطقه فاریاب خسارت وارد کرده است.

کارشناس مسئول نظارت بر اموروحش محیط زیست هرمزگان گفت: تاکنون گروه‌های گشتی شهرستان به صورت شبانه با نور و تیراندازی هوایی در حال دور کردن خرس از منطقه هستند.

گودرزی افزود: در حال رایزنی با سازمان برای اقدامات موثرتری هستیم.

وی گفت: از اهالی منطقه می‌خواهیم به محض مشاهده، ردپا و صدا خودشان ورادعمل نشوند و با شماره تلفن ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

کارشناس مسئول نظارت بر امور وحش محیط زیست هرمزگان افزود: مردم در این فصل سال از تردد در کوه‌ها و سرکشی به غار‌ها خودداری کنند.

شهرستان رودان از زیستگاه‌های اصلی خرس سیاه آسیایی زیر گونه بلوچی در هرمزگان است.

خرس سیاه آسیایی به عنوان یکی از کمیاب‌ترین و آسیب پذیرترین گونه‌ها در جهان و ایران بشمار می‌رود و بر اساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت در آستانه انقراض قرار دارد و ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد زیستی هرمزگان معرفی شده است.

این گونه در کشور‌های ژاپن، چین، روسیه، تایوان، هند، نپال، ویتنام، افغانستان، پاکستان و ایران پراکندگی دارد.

زیرگونه خرس سیاه بلوچی با نام انگلیسی Baluchistan Black Bear و نام علمی Ursus thibetanus gedrosianus در ایران در سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان وجود دارد.
مناطق پراکنش خرس سیاه بلوچی در هرمزگان از شهرستان‌های شرقی شامل رودان، بشاگرد و میناب تا منطقه حفاظت شده باز در غرب استان و نیز ارتفاعات شهرستان حاجی آباد در شمال هرمزگان است.