معاونت حقوقی آموزش و پرورش خبر داد: تعیین ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان

معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی اشکالات شورای نگهبان با لایحه رتبه‌بندی معلمان را برطرف و ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ تعیین کرد.

به گزارش تیلا نیوز به نقل از ایرنا، لایحه رتبه‌بندی معلمان از اوایل دهه ۹۰ مطرح شد و پس از یک دهه کش و قوس این لایحه در آخرین روزهای دولت دوازدهم به مجلس ارسال و پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارایه شد. البته شورای نگهبان اشکالاتی را به لایحه رتبه‌بندی معلمان وارد کرد و آن را برای رفع ابهامات به مجلس فرستاد.

امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اصلاح لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کرد.

به گزارش معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش،‌ بخشی از اصلاحات لایحه رتبه بندی معلمان به شرح زیر است.

طبق ماده ۳ اصلاح شده، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند.

طبق تبصره اصلاح شده ماده ۴، کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند، نیز مشمول این قانون می شوند.

در ‌ماده ۵ اصلاحی آمده است، کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج‌سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.

در ماده ۶ اصلاحی آمده است: برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل ۴۵ درصد، مربی معلم حداقل ۵۵ درصد، استادیار معلم حداقل ۶۵ درصد، دانشیار معلم حداقل ۷۵ درصد و استاد معلم حداقل ۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است.