معاون آموزشی دانشگاه هرمزگان: پی‌گیر سهمیه آزمون سراسری مناطق درگیر بلایای طبیعی هستیم

نماینده وزارت علوم و معاون آموزشی دانشگاه هرمزگان گفت: پیگیر سهمیه «ماده واحده اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون سراسری در مناطق زلزله زده کشور به تمامی مناطق درگیر بلایای طبیعی» در آزمون سراسری برای داوطلبان این استان هستیم.

به گزارش تیلا نیوز، مصطفی ظهیری نیا روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کلیاتی در این خصوص وجود دارد که باید اطلاعات آن تکمیل شود، امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که بتوان از این مصوبه برای هرمزگان هم استفاده کرد.

لازم به ذکر است، ماده واحده «تکمیل و تعمیم شمول ماده واحده اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون سراسری در مناطق زلزله زده کشور (مصوب جلسه ۷۳۹ مورخ ۲۸ آبان ۱۳۹۲) به تمامی مناطق درگیر بلایای طبیعی» که در جلسه ۸۱۷ مورخ هفت خردادماه ۱۳۹۸ و بر اساس پیشنهاد مورخ ۶ فروردین‌ماه ۹۸ سازمان سنجش آموزش کشور به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و ابلاغ شده است.

براساس این ماده واحد، به داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در شهرها یا بخش هایی که دچار بلایای طبیعی اعم از زلزله، سیل یا آتشفشان همراه با خسارت مستقیم جانی و مالی شده اند، ظرفیتی به میزان حداکثر پنج درصد مازاد بر ظرفیت دوره روزانه دانشگاه های واقع در آن مناطق و در صورت نبود رشته در آن مناطق در دانشگاه های استان های همجوار در رشته های مورد تقاضای استانداری ها به مدت حداکثر ۳ سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان دو برابر تحصیل، اختصاص خواهد یافت.

براساس تبصره یک این ماده، شهرها یا بخش هایی که دچار بلایای طبیعی همراه با خسارت جانی و مالی شده اند توسط وزارتخانه های کشور؛ علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود.

معاون آموزشی سابق دانشگاه هرمزگان هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ برای اختصاص این سهمیه، وزارت کشور مناطق درگیر بلایای طبیعی را به سازمان سنجش اعلام می کند و آنها هم در دفترچه و پذیرش داوطلبان اعمال می‌کنند.

محمدرضا سمتی ادامه داد: براساس روش پذیرش داوطلبان آزمون سراسری نیازی نیست دانشگاه ها از سهمیه ورودی اطلاع داشته باشند، چونکه پذیرش از طریق سازمان سنجش انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در خاطر ندارم دانشگاه هرمزگان در سال های قبل برای این منظور مکاتبه‌ای انجام داده باشد اما برای اطمینان بایستی تاریخچه مکاتبه های سال های قبل را بررسی کرد.

براساس جدول مناطق مشمول سهمیه درگیر بلایای طبیعی (زلزله، سیل) ذکر شده در صفحه ۲۱ دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ استان های آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان مشمول شده‌اند.

بر اساس ماده پنج آیین نامه اجرایی مصوبه جلسه خردادماه ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، در خصوص مبنی بر اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون سراسری در مناطق درگیر بلایای طبیعی، حداکثر پنج درصد مجموعه ظرفیت دوره روزانه دانشگاه‌های واقع در این استان‌ها به صورت مازاد بر ظرفیت در رشته‌های مورد نیاز و پیشنهادی استانداری‌ها پس از تایید شورای سنجش و پذیرش دانشجو به داوطلبان اختصاص می‌یابد.

داوطلبانی که شرایط استفاده از این آیین نامه را دارند و در زمان وقوع بلایای طبیعی، ‌آسیب جانی و مالی دیده‌اند، باید گواهینامه مربوطه را از فرمانداری محل رخداد حادثه دریافت و در زمان قبولی، گواهی دریافت فوق را به دانشگاه محل قبولی تحویل دهند.

در صورتی که این افراد فاقد گواهی مورد تایید فرمانداری باشند، قبولی آنها لغو می‌شود و اجازه شرکت در آزمون سال بعد را نخواهند داشت.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، این ظرفیت در دانشگاه‌های واقع در مناطق آسیب دیده همان استان اختصاص می‌یابد و در صورت نبود رشته در آن استان، سهمیه در دانشگاه های واقع در استان‌های همجوار اختصاص داده می‌شود.

اولویت ارائه سهمیه با دانشگاه‌های واقع در شهر منطقه آسیب دیده سپس دانشگاه‌های واقع در استان مربوطه است. این سهمیه زمانی اختصاص می یابد که بلایای طبیعی موجب خسارت‌های جانی و مالی شود به طوری که این خسارت‌ها موجب وقفه و خلل در تحصیل دانش آموز شده باشد.

از سوی دیگر مهران ابراهیمی، معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از وجود چنین مصوبه ای ابراز بی اطلاعی کرد.

زمین لرزه بندر چارک در غرب هرمزگان به بزرگی پنج و ۶ دهم ریشتر موجب ترک خوردگی دیوارها و ترس و وحشت مردم شد و همچنین زلزله‌های شدید ۶٫۱ و ۶٫۳ ریشتری بامداد یازدهم تیرماه در منطقه غرب این استان بوقوع پیوست.