نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس: کمر بخش تجارت خارجی شکسته شده است/هرمزگان در بخش لجستیک اقتصادی ضعف دارد

نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با اشاره به اینکه در طول این سال ها کمر بخش تجارت خارجی شکسته شده است، اظهار کرد: افزایش هزینه تجارت خارجی سبب بالا رفتن تورم، ضربه به اقتصاد کشور و فشار بر بدنه مردم می شود.

به گزارش تیلا نیوز، حسن روحانی تازیانی، افزود: هرمزگان یکی از استان های تجاری و اقتصادی است که ۶۰ تا ۷۰ درصد تجارت کشور را بر دوش می کشد و با این حجم از فعالیت ها، سطح توقعات فعالین اقتصادی از توجه دولت به استان هرمزگان بالاست.

وی با بیان اینکه در این سال ها همکاری و تعامل بین دولت و فعالین اقتصادی در اسنان هرمزگان مثبت و مطلوب بوده است و خوشحالیم که امروز شخصی بر مسند استانداری هرمزگان تکیه زده است که خود از بخش اقتصادی وارد کابینه دولت شده و بر این موضوع اشرافیت و تسلط دارد، خاطرنشان کرد: تحریم ها فشار مضاعفی بر تجارت خارجی کشورمان وارد و هزینه ۱۵ تا ۲۰ درصدی بر تجارت خارجی افزون کرده است.

نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با اشاره به اینکه در طول این سال ها کمر بخش تجارت خارجی شکسته شده است و امیدواریم دولت و مجلس هرچه زودتر تدبیر مناسبی برای درمان این عارضه در نظر بگیرند، عنوان کرد: این امر سبب شده افزایش هزینه تجارت خارجی بالا رفته و نتیجه آن وارد شدن تورم بالا به اقتصاد کشور و فشار بر بدنه مردم می شود.

وی ادامه داد: هرمزگان نقش تجاری مهمی در کشور دارد اما در بخش لجستیک ضعیف و زیرساخت‌های مناسبی ندارد و همین امر سبب شده در جذب کامیون‌ها برای انتقال کالاها از بندرعباس به سایر نقاط کشور به مشکل بخوریم.

روحانی تازیانی با بیان اینکه صاحبان کالا اعلام بار می کنند اما راننده ها استقبالی از دریافت بار نکرده و خواستار افزایش قیمت حمل هستند، تصریح کرد: راننده ها به علت عدم وجود زیرساخت ها بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در بندرشهید رجایی و گمرکات معطل می شوند و این موضوع سبب آسیب در تمامی بخش ها می شود و دودش در نهایت به چشم مردم و مصرف کنندگان می رود.

وی با اشاره به اینکه هر ساله از محل صندوق توسعه ملی، تسهیلات صادراتی با نرخ ارزان قیمت به صادرکنندگان تعلق می گیرد، اظهار کرد: اما در هرمزگان آماری از این موضوع وجود ندارد که این میزان به چه اندازه و به افرادی تعلق یا اختصاص داده شده است.

نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در پایان گفت: هرمزگان با وجود ترانزیتی بودنش و موقعیت مهم بندرگاهی بودنش فاقد یک مجتمع انباری است که بتواند به صورت منظم و اصولی ترخیص کالا را انجام دهد و تمامی کالاها را در محل انبار نگهداری و سپس کار خدمات ارسال صورت گیرد که این موضوع سبب مشکلات زیادی برای تجار شده است که با اختصاص یک زمین، بخش خصوصی خود امادگی ایجاد چنین انباری را دارد.