نباید اجازه دهیم هرمزگان دروازه ورود کشور به پنجمین اوج گیری شیوع کرونا شود

در دو استان کشور یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان روند شیوع کرونا افزایشی است.

نباید اجازه دهیم هرمزگان دروازه ورود کشور به پنجمین اوج گیری شیوع کرونا شود

دکتر فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

▪️ اکنون از هشت شهرستان قرمز کشور پنج شهرستان در هرمزگان است و سه شهرستان دیگر نیز در استان‌های مجاور ما هستند.

▪️در دو استان کشور یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان روند شیوع کرونا افزایشی است و تا حدودی نیز بوشهر که هر دو استان همسایه ما است، در بهمن و اسفندماه پارسال بیشتر شهرستان‌های استان آبی بود و اصناف نیز فعالیت داشتند و مردم نیز شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند.

▪️ متاسفانه در بسیاری از روستاها نماز عید با سهل انگاری در رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد و در برخی برنامه‌های عید نیز شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشد حتی مشاهده می‌شد که ماسک نمی‌زدند شماری از افراد !

▪️پارسال نیز در خرداد ماه و پس از عید فطر هرمزگان بر خلاف سراسر کشور روند افزایشی داشت، آن موقع گمان می‌شد گرم شدن هوا وضعیت را بهتر کند که اینگونه نشد.

▪️اکنون نیز دوباره در خرداد ماه این موضوع دارد تکرار می‌شود با این تفاوت که خرداد پارسال موارد مثبت روزانه ما ۳۰ تا ۴۰ نفر بود، اما اکنون موارد مثبت روزانه ما ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر است و سه روز پیش ما در ۲۴ ساعت با یک رکوردشکنی بیش از ۷۰۰ مورد مثبت شناسایی کردیم و این یعنی تعداد بیشتری نیز مبتلا بوده اند که شناسایی نشده اند.

▪️ اکنون با شیوع خانوادگی کرونا مواجه هستیم، به طوری که یک جوان در جاهای عمومی حضور می‌یابد، بیمار می‌شود و ممکن است علامت نداشته باشد و همه اعضای خانواده را مبتلاء کند و وقتی سالمندی از این خانواده بستری می‌شود این خوشه شناسایی می‌شود.

▪️ به نظر من باید همه پروازهای ورودی به استان متوقف شود، اما این امر نشدنی است پس باید همه مسافرانی که به استان وارد می‌شوند دو هفته قرنطینه شوند یا حداقل مسافران پروازها آزمایش پی سی آر کرونا بدهند.

▪️وقتی مسافری از شهر قرمز استان خارج می‌شود باید در مقصد قرنطینه شود و اگر این موارد و مراقبت‌ها رعایت نشود در شرایطی که بیشتر استان‌ها چهارمین مرحله اوج گیری شیوع کرونا را پشت سر گذاشته اند، استان هرمزگان دروازه ورود کشور به پنجمین اوج گیری شیوع کرونا می‌شود./ تیلا نیوز