هفده هزار و ۹۲۸ ماموریت اورژانسی در هرمزگان از ابتدای سالجاری تا کنون

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از خدمات رسانی به نوزده هزار و چهارصد و نود بیمار و مصدوم از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد.

به گزارش تیلا نیوز، دکتر حسین قاسمی در این باره گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۸۵۰۰۰ تماس با مراکز پیام اورژانس ۱۱۵ در کل استان جهت امداد رسانی برقرار شد که از این تعداد بالغ بر ۱۷۰۰۰ تماس منجر به اعزام آمبوالانس و امدادرسانی به نوزده هزار و ۴۹۰ بیمار و مصدوم شده است.

قاسمی در ادامه افزود: شاخص زمان رسیدن بر بالین بیمار یا مصدوم در شهر و جاده و همچنین شاخص انتقال بیمار یا مصدوم به مراکز درمانی ۲ تا از شاخص های مهم در سنجش عملکرد مراکز اورژانس پیش بیمارستانی در کل کشور است.

وی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای سازمان اورژانس کشور، میانگین رسیدن بر بالین بیمار در شهر نباید بیشتر از ۸ دقیقه و در جاده بیشتر از ۱۴ دقیقه است، ادامه داد : در هرمزگان شاخص رسیدن بر بالین بیمار در شهر و جاده به ترتیب ۷ و ۱۴ دقیقه می باشد و این نشان دهنده این است که در ۹۵ درصد ماموریت های که توسط اورژانس ۱۱۵ هرمزگان انجام می‌شود، آمبولانس مطابق استاندار زمانی کشور بر بالین بیماران و مصدومین حاضر می‌شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، عنوان کرد: عمده دلیل تاخیر در رسیدن آمبولانس بر بالین مصدومین در ۵ درصد باقیمانده، معمولا به این دلیل است که، آمبولانس نزدیکترین پایگاه، قبلا برای امدادرسانی به مصدوم دیگری اعزام شده است و گاهی هم ممکن است به دلیل نقص فنی و نیاز به اورهال کردن آمبولانس، یک پایگاه برای چندین ساعت غیر عملیاتی شود که، در دو هر صورت، یک آمبولانس دیگر از نزدیکترین پایگاه فعال اورژانس، به محل فوریت اعزام می شود.

به گفته وی، طبق شاخص های کشوری فاصله پایگاه های جاده ای و روستایی از هم حدود ۴۰ کیلومتر است و قطعا وقتی آمبولانس یک پایگاه ماموریت باشد، آمبولانس بعدی باید مسافت بیشتری را برای رسیدن به بالین بیمار طی کند و این زمانبر ‌خواهد بود.

قاسمی اضافه کرد: اورژانس هرمزگان دارای ۸۱ پایگاه اورژانس شهری و جاده ای فعال، دو پایگاه اورژانس دریایی و یک پایگاه اورژانس هوایی با حدود ۶۰۰ نفر تکنسین خبره است که در تمام ساعت شبانه روز و ایام هفته آماده ارائه خدمات به همشهریان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ، بیان داشت: بیش از ۲۰ پایگاه شهری و جاده ای اورژانس در کل استان در حال ساخت می باشد و رای زنی با سازمان اورژانس کشور جهت تامین آمبولانس صورت پذیرفته که تعدادی از آنها طی سال جاری به بهره برداری خواهد.