وضعیت ادامه تحصیل دانشجویان مقیم اوکراین در بازگشت به ایران چه می‌شود؟

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشور اوکراین می توانند در داخل ایران ادامه تحصیل بدهند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سازمان امور دانشجویان، اردوان ارژنگ گفت: با توجه به بحران کشور اوکراین و مشکلات دانشجویان برای ادامه تحصیل، دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در اوکراین می توانند در دانشگاه های داخل کشور ادامه تحصیل بدهند.

وی افزود، پیرو هماهنگی های انجام شده چنانچه دانشجویان (رشته های زیرمجموعه وزارت علوم) متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های ایران باشند، می توانند از طریق سامانه سجاد تقاضای خود را ارسال کنند.

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: این سازمان در جهت کمک به این دانشجویان بر اساس آیین نامه های موجود آمادگی خود را اعلام می کند.

در پی بحران اوکراین، روز گذشته، هاشم داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از هماهنگی ها و پیگیری های انجام شده بین وزارت عتف و وزارت امور خارجه برای تامین امنیت و بازگشت دانشجویان ایرانی حاضر در اوکراین به کشور خبر داد.

به گفته وی، تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین که در سامانه میخک وزارت امور خارجه تشکیل پرونده داده اند ۱۴۲۴ نفر هستند که از این تعداد ۴۹۹ نفر از دانشجویان مربوط به رشته های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بقیه مربوط به دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

داداش پور گفته است:‌ با پیگیری های به عمل آمده توسط سازمان امور دانشجویان، وزارت امور خارجه اطمینان خاطر داده شده است که اکنون این دانشجویان در سلامت و امنیت کامل بسر می برند و با تدابیر صورت گرفته طی روزهای آتی با پروازهای ویژه به کشور منتقل خواهند شد. برای این منظور، برای دانشجویانی که تمایل به بازگشت به کشور را دارند سامانه ای در وزارت خارجه طراحی شده تا بتوانند از طریق ثبت نام، از مسیرهای امن مشخص شده به کشور بازگردند.

وی به نحوه انتقال باقیمانده تحصیل دانشجویان متقاضی از دانشگاه‎ های اوکراین به دانشگاه ‎های داخل کشور پرداخت و افزود: این سازمان در چارچوب آیین نامه ها و مقررات وزارت عتف و با در نظر گرفتن شرایط خاص موجود، مساعدت های حداکثری را جهت انتقال از دانشگاه محل تحصیل فعلی به دانشگاه ‎های هم‎ سطح و هم تراز داخل کشور به عمل خواهد آورد.