خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت؛

وعده تکراری تله کابین دریایی بین هرمز و بندرعباس!

تله کابین دریایی بین جزیره هرمز تا بندرعباس هر بار توسط مسئولان استان هرمزگان مطرح می شود چه سال ۹۳ و چه چند روز پیش که یک کاندیدای شهرداری خواستار اجرایی شدن آن است.

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: راه دریایی بندرعباس تا جزیره هرمز با شناورهایی که در حال تردد هستند ۴۰ دقیقه است. راهی که گاهی اوقات اگر دریا ناآرام باشد اهالی جزیره امکان تردد به سرزمین اصلی را از دست می‌دهند. از سوی دیگر جزیره گردشگری هرمز به جزیره‌ای تبدیل شده که گردشگران آن و میزبانانشان رعایت میهمان و مهمان نوازی را نمی‌کنند و آنقدر شلوغ و بی سامان شده که هر کجا مثالی قرار است زده شود و بیان کنند که جزیره‌ای به منطقه گردشگری تبدیل شد و مدیریت آن از دست رفت همین جزیره هرمز است.

جزیره‌ای که هر کسی شعاری درباره آن می‌دهد این بار با شعار ایجاد تله کابین دریایی. مسیری که بدون هیچ کار کارشناسی تنها یک وعده سرخرمن است و اجرایی شدن آن به زیرساخت و از همه مهمتر به اعتبار برای اولویت دادن آن نیاز دارد اما شهر بندرعباس و جزیره هرمز آنقدر مشکلات دارند که در حال حاضر ایجاد تله کابین برای طی این مسیر چندان در اولویت نباشد با این وجود هر مسئولی در استان هرمزگان این جمله را بیان می‌کند اخیراً نیز نامزد شهرداری بندرعباس دوباره آن را اعلام کرد شاید با این ترفند که طرح‌های هیجان‌انگیز، تحولی در گردشگری بندرعباس به وجود آورد.

اما سالهاست که این موضوع بیان می‌شود و کسی نمی‌گوید از روی چه برنامه‌ای طرح تله کابین را می‌دهند؟ شهریور سال ۹۳ احمد حبیبی از سازمان منطقه آزاد قشم به پروژه ایجاد تله کابین از جزیره هرمز به منطقه نخل ناخدا در بندرعباس اشاره کرد و گفت: طرح ایجاد تله کابین بین هرمز و بندرعباس می‌تواند از طرح‌های پرسود باشد و از علاقه مندان سرمایه گذاری در این زمینه دعوت می‌کنیم این پروژه را بررسی و مطالعه کنند.

اسفند همان سال، صالح دریانورد معاون برنامه‌ریزی استاندار هرمزگان پیشنهاد کرد، برای جذب هرچه بیشتر گردشگر، نخستین تله‌کابین دریایی در حد فاصل شهر بندرعباس و جزیره هرمز احداث شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه زنجیره گردشگری در استان هرمزگان باید تکمیل شود، اظهار کرد: ایجاد تله‌کابین دریایی می‌تواند علاوه بر جذب گردشگر، در آشنایی مردم بومی و غیر بومی با محیط زیست و جاذبه‌های خلیج‌فارس نیز تأثیرگذار باشد.

سال ۹۴ نیز حمیدرضا مؤمنی مدیرعامل سابق منطقه آزاد قشم با اشاره به مذاکرات اولیه انجام شده در زمینه نصب تله کابین از قشم به جزیره هنگام نیز گفته بود: نصب این تله کابین و اجرای چند طرح مهم سرمایه گذاری در هنگام شرایط زندگی مردم این جزیره را متحول می‌کند.

در سال ۹۸ حمیدرضا تیموری عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی در بندرعباس نیز وقتی در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری استان درباره اجرای طرح تله کابین بندرعباس به هرمز صحبت شد، اعلام آمادگی صندوق توسعه ملی را از این طرح بیان کرد. و گفت که سرمایه گذار به دنبال امنیت است که دولت در این زمینه حتماً حمایت می‌کند.

موضوع ایجاد تله کابین برای مناطق گردشگری این استان جدید نیست پیش از این در مهر ماه نیز رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان از رفع موانع ایجاد مجتمع گردشگری و تله کابین در کوه گنو خبر داده بود اتفاقی که با وجود پیگیری‌های سرمایه گذار و عوامل اجرایی امیدی برای اجرایی شدن آن وجود نداشت شاید هم طرح موجهی برای اجرای آن نبود.

یکی از نامزدهای تصدی شهرداری بندرعباس، چندی پیش در جلسه علنی شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه باید به فکر توسعه دریا و ایجاد زیرساخت‌های تفریحی باشیم، تصریح کرد: جزیره هرمز در کنار بندرعباس است اما چرا به فکر راه اندازی یک تله کابین بین هرمز و بندرعباس نیستیم که علاوه بر جذابیت سبب ایجاد درآمد و حتی تسهیل در رفت و آمد می‌شود.

در جلسه شورای شهر افراد دیگری سخن گفتند اما هیچکدام نگفتند که بندرعباس به عنوان شهری که گردشگران تنها از آن عبور می‌کنند در بهترین نقطه آن نزدیک یک هتل ۴ ستاره به دلیل خوری که به دریا می‌ریزد، بو گرفته است و این بوی تعفن گردشگران و مردم را آزار می‌دهد و قطعاً رفع آن در اولویت باید باشد.