٢٠ سوال از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم

یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه لازم است وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دولت سیزدهم، قبل از پذیرش ریسک حضور در مقام سکان‌دار بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی کشور، به چند سؤال مهم، کلیدی و اساسی، پاسخ روشنی ارائه دهد تا شاید نظر معلمان و نمایندگان را برای کسب رأی اعتماد جلب کند، گفت: سوالاتی که علیرغم ارائه طرح‌ها و راه‌حل‌های متعدد از سوی وزرای پیشین، همچنان لاینحل و بی‌پاسخ مانده است.

به گزارش تیلا نیوز، حسین صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی، بحران شیوع کرونا در کشور و وجود مسائل عدیده نظام آموزش‌وپرورش، پذیرش سکان هدایت گسترده‌ترین دستگاه پرورش نیروی انسانی جامعه، بدون پیش‌شرط‌هایی برای رئیس‌جمهور محترم، به معنای استمرار وضعیت کنونی و عدم ایجاد تحول جدی در نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.

وی افزود: بی‌شک بدون در اولویت قرار دادن حل مسائل آموزش‌وپرورش از سوی دولت، همراه ساختن سایر اعضای هیئت دولت، مشارکت و حمایت معلمان با این نهاد مهم و تبدیل آموزش‌وپرورش به گفتمان ملی، هر طرح و برنامه‌ای در مقام عمل، گامی پیش نخواهد رفت.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه لازم است وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دولت سیزدهم، قبل از پذیرش ریسک حضور در مقام سکان‌دار بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی کشور، به چند سؤال مهم، کلیدی و اساسی، پاسخ روشنی ارائه دهد تا شاید نظر معلمان و نمایندگان را برای کسب رأی اعتماد، جلب کند، گفت: سوالاتی که علیرغم ارائه طرح‌ها و راه‌حل‌های متعدد از سوی وزرای پیشین، همچنان لاینحل و بی‌پاسخ مانده است.

وی در ادامه به طرح پرسش‌های مذکور پرداخت که در ادامه می‌آید:

۱- راهکارهای وزیر پیشنهادی برای جبران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش‌وپرورش در دوره کنونی که با خیل عظیم بازنشستگی همکاران مواجهیم، چیست؟

۲- برای جبران کسری بودجه آموزش‌وپرورش و پرداخت به هنگام مطالبات انباشته شده معلمان چه راهکاری را در پیش خواهد گرفت؟

۳- وزیر پیشنهادی، برای افزایش نقش مدرسه به عنوان کانون پیشرفت محلی، ‌ به‌ویژه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی چه برنامه‌ای ارائه می‌دهد؟

۴- اغلب مدیران آموزش‌وپرورش با حوزه مسئولیتی خود، «تعارض منافع» دارند؛ برای حل این مسئله چه تدبیری اندیشیده‌ است؟

۵- برای کاهش تنوع مدارس و کمک به بسط و عدالت آموزشی در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت باکیفیت چه برنامه‌ای طراحی کرده‌ است؟

٦- وزیر محترم پیشنهادی دولت درباره گسترش و توسعه فعالیت مدارس غیردولتی چه دیدگاهی دارد؟

٧- گزینه تصدی وزارت آموزش‌وپرورش چه برنامه ای برای تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس و نیروهای تعهد خدمتی دارد؟

٨- آیا برای تحقق واقعی رویکرد مدرسه محوری و کاهش تمرکز در سطوح مختلف مدیریتی برنامه‌ای دارد؟

۹- برای اصلاح و چابک سازی ساختار فربه حوزه ستادی و احیای مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی چه تصمیمی در سر می‌پروراند؟

۱۰- برای احیای بیمه تکمیلی و فراهم کردن امکانات رفاهی در شأن فرهنگیان چه برنامه‌ای دارد؟

۱۱- وزیر پیشنهادی تا چه میزان ترکیب تیم معاونان و مدیران ستادی و استانی آموزش و پروش را تغییر خواهد داد؟ آیا آرایش سیاسی خاصی مدنظر دارد؟

۱۲- وزیر پیشنهادی برای کاهش فاصله دریافتی معلمان نسبت به سایر کارکنان دولت چه برنامه‌ای دارد؟

۱۳- قریب به ۱۰ سال از تنظیم و ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش می‌گذرد؛ مهم‌ترین برنامه وزیر پیشنهادی ‌برای تحقق اهداف این سند چیست؟

۱۴- مهم‌ترین برنامه ایشان برای ایجاد نصیب برابر آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور چیست؟

۱۵- مهم‌ترین برنامه گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای ارتقای منزلت اجتماعی و اعتلای جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی چیست؟

۱۶- مهم‌ترین عامل عدم تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان از دیدگاه وزیر پیشنهادی چیست؟ برای تصویب و اجرای دقیق آن چه تدبیری اندیشیده‌ است؟

۱۷- تا چه حد به ایجاد سازمان نظام معلمی اعتقاد دارد؟

۱۸- اگر بیماری کرونا همچنان شیوع داشته باشد، چه رویکردی برای استمرار فعالیت مدارس در مهرماه در پیش خواهد گرفت؟

۱۹- صندوق ذخیره فرهنگیان در سال‌های اخیر دچار خسارت‌های فراوانی شده است، وزیر پیشنهادی برای جبران این خسران چه برنامه‌ای دارد؟

۲۰- احزاب، جناح‌ها و تشکل‌های صنفی در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب و انتصاب‌های گزینه پیشنهادی چه جایگاهی دارند؟

🔸این کارشناس حوزه آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه علاوه بر مسائل مطرح شده، مسائل و مطالبات بسیار دیگری وجود دارند که بدون ارائه پاسخ روشن و داشتن برنامه عملیاتی مشخص، نمی‌توان عهده‌دار پست دستگاه عریض و طویل تعلیم و تربیت شد و در عین حال ابراز امیدواری کرد که وزیر آموزش‌وپرورش پیشنهادی دولت پیش از پذیرش این مسئولیت خطیر، به جد به سؤالات، چالش‌ها و انتظارات جامعه فرهنگی از خویش اندیشیده باشد.

صادقی تصریح کرد که در این میان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز انتظار می‌رود در انتخاب وزیر بزرگ‌ترین نهاد متولی تعلیم و تربیت کشور، علاوه بر تخصص به جمیع خصایص گزینه پیشنهادی نیز عنایت داشته و در رأی اعتماد خویش متأثر از جریانات سیاسی نباشند و وزیری را بر مسند امور بنشانند که تجلی واقعی شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور یعنی توجه به شایستگی‌ها و شایسته‌سالاری بوده و مورد اعتماد و احترام قاطبه فرهنگیان کشور که چشم به تغییر و تحول واقعی دوخته‌اند، باشد.