چهار بنای تاریخی در بندر کنگ بندرلنگه ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: چهار بنای تاریخی بندرکنگ بندرلنگه شامل خانه‌های تاریخی گلبت، رشید، ایمنی و عمارت کرچی واقع در محدوده تاریخی این بندر ثبت تاریخی شد.

به گزارش تیلا نیوز، عباس نوروزی روز شنبه در این خصوص افزود: ثبت این بناهای تاریخی در نشست شورای ملی ثبت آثار که ۱۸ بهمن امسال برگزار شد مطرح و از سوی این شورا، واجد شأن ملی تشخیص داده شد.

وی ادامه داد: بندر تاریخی کنگ در سال‌های اخیر با اقدام‌های خوب حفاظتی مرمتی و احیای آثار واقع در محدوده بافت تاریخی آن از شانس خوبی برای قرارگیری در فهرست میراث جهانی برخوردار شده است.

نوروزی اضافه کرد: تداوم این اقدام‌ها که به همت شهرداری بندر کنگ و پایگاه میراث‌فرهنگی این شهر تاریخی درحال انجام است می‌تواند نویدبخش ثبت جهانی این اثر در سال‌های نه چندان دور باشد.

وی گفت: سایر شهرها همچون بندرلنگه که دارای بناهای تاریخی هستند هم می‌توانند با اهمیت دادن بیشتر به داشته‌های خود در این مسیر گام بردارند و یا اینکه با احیا و یا الهام گرفتن معماری سنتی در ساخت و سازهای جدید در این مسیر گام بردارند و یا هویت تاریخی معماری خود را برای نسل‌های آینده حفظ و ملموس کنند.

بندر کنگ از توابع شهرستان ۱۵۹ هزار نفری بندرلنگه در فاصله ۲۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.