کمبود پرستار در استان هرمزگان مشهود است

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان هرمزگان گفت: پایین بودن نسبت پرستار به تخت در کشور و استان جدی است و در حالی که نسبت پرستار به تخت در کشورهای دیگر ۲.۵ است در کشور ما این نسبت ۰.۸ و در استان هرمزگان ۰.۷ است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از صنوف و اقشاری که همواره در خط مقدم همه موضوعات هستند و سلامت مردم به تلاش و مجاهدت‌های آنها بستگی دارد قشر زحمتکش پرستاران هستند؛ قشری که شاید پیش از این خیلی نگاه خوبی بین مردم به آنها وجود نداشت و بیشتر نگاه‌ها تحت عنوان نیروی انجام دهنده برخی خدمات آسان بود.

اما در واقع باید گفت که پرستاران مهندسان سلامت کشور و جامعه هستند و توفیق در سلامت مردم در قبال تلاش‌های آنها است چرا که هر تجویزی برای سلامت مردم نیاز به مجری، ناظر و مدافعی دلسوز دارد که پرستاران به خوبی آن را اجابت می‌کنند، در افتخار شغل پرستاری همین بس که حضرت زینب سلام الله علیها یگانه پرستار خاندان جلیله اهل بیت علیهم السلام و شخصیتی که در همان دوران کودکی پرستاری را از مادرش آموخت سالروز میلادشان با نام پرستار گره خورده است.

شیوع کرونا و بحران‌ها و پیک‌های متوالی ناشی از آن نشان داد که پرستاران واقعا هم دارای وجوه اشتراک بسیار با بزرگ بانوی کربلا هستند و در سخت‌ترین شرایط خدمت آنجا که ارزشمندترین داشته‌هایشان یعنی جان و خانواده مورد خطر مرگ قرار داشت بدون هیچ چشم داشتی پای کار آمدند و با نگاه منصفانه خوش درخشیدند و برای همیشه خود را بر تارک تاریخ ماندگار کردند.

اما این قشر زحمتکش آن طور که باید و شاید مورد حمایت و توجه مسئولان امر نیستند و با وجود اهمیت و حیاتی بودن کارشان برخوردی که در بحث مالی و پرداختی می‌شود برخی اوقات همچون برخورد با یک نیروی ساده است و قطعا این امر با عدالت منافات دارد.

هر چند پرستارانی که در بیمارستان‌های زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمت می‌کنند وضعیت بهتری دارند اما بخش زیادی از پرستاران که در بیمارستان‌های دیگر فعال هستند از امتیازات ویژه وزارت بهداشتی‌ها برخوردار نیستند.

ندا سلطانی رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان هرمزگان در این باره گفت: در بحران کرونا پرستاران بدون اینکه از لحاظ مالی چشم داشتی داشته باشند به انجام وظیفه پرداختند و در این 2 سال اخیر شاهد شهادت 150 نفر از همکاران پرستار بر اثر کرونا بودیم.

وی افزود: از قشر پرستاران در سراسر کشور بالغ بر 43 هزار نفر به ویروس منحوس کرونا مبتلا شدند که تقریبا بیش از 8 هزار از آنها تحت تاثیر عارضه‌های ناشی کووید 19 قرار گرفتند.

سلطانی بیان کرد: به واقع پرستاران با عشق و با جان و دل در شرایط کرونایی خدمت کردند و به داد مردم رسیدند و بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با پرستاران مبنی بر اینکه اگر به جامعه پرستاری توجه نشود در بزنگاه‌ها ضربه می‌خوریم؛ حجت را بر همگان تمام کرده است و لازم است توجهات بیشتر به این قشر شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان هرمزگان تصریح کرد: یکی از مشکلات استان هرمزگان در بحث پرستاری کمبود مجوزات استخدام پرستار در استان است ما حتی نسبت به استان‌های همجوار کرمان و فارس هم مجوز استخدام کمتری داریم.

وی گفت: به عنوان مثال در بحث ICU که باید هر 2 بیمار به یک پرستار جهت مراقبت سپرده شود در استان کمبود وجود دارد و ما مجبور هستیم به هر 3 بیمار یک پرستار اختصاص دهیم که کار را بسیار سنگین و سخت می‌کند.

وی ادامه داد: پایین بودن نسبت پرستار به تخت در کشور و استان جدی است و در حالی که نسبت پرستار به تخت در کشورهای خارجی 2.5 است در کشور ما این نسبت 0.8 و در استان هرمزگان نیز از کشور هم پایین‌تر یعنی 0.7 است.