یکی از نخستین مدارس کشور مرمتِ اضطراری شد

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: مسجد ـ مدرسه محمدیه دژگان که جزو نخستین مدرسه‌های کشور است مرمتِ اضطراری شد.

به گزارش تیلا نیوز، سپهر زارعی روز شنبه در این خصوص اظهار کرد: این بنا بعد از زلزله سال جاری دچار آسیب شد که ضرورت داشت پیش از آغاز بارندگی‌ها مرمت شود و در عملیات مرمت اضطراری دوخت و دوز، عایق و دوغاب دهی ترک‌های واقع در سقف و پایش سقف و ناودان‌ها که در بارندگی موجب خسارت به بنا می‌شود، انجام شد.

وی ادامه داد: این اقدام با تهیه مصالح توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در روزهای گذشته بر روی بنای یاد شده انجام شد.

مسجد ـ مدرسه محمدیه دژگان واقع در شهرستان بندرلنگه به شماره ۱۳۵۶۵ در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

براساس اطلاعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان این مسجد- مدرسه به دستور و با هزینه خان روستا، سید محمد خان و به وسیله استادکارانی از شیراز در دوره قاجار ساخته شد و سید محمد عالم، نخستین شخصی بوده که در این مدرسه تدریس کرد.

بنا گچ‌بری‌هایی با فرم‌های مختلف بر روی ستون‌ها دارد که به وفور در دوره قاجار از این تزیینات دیده می‌شود و فرم‌هایی از طاقچه در این مدرسه وجود دارد که در نوع خود منحصر به فرد بوده و درون آن سفیدکاری شده است.

مسجد ـ مدرسه محمدیه دژگان هم برای آموزش و تربیت کودکان و طلاب و هم برای اقامه نماز جماعت مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

روستای دژگان از توابع بخش مهران شهرستان بندرلنگه بوده که در فاصله ۱۲۷ کیلومتری غرب بندرعباس و ۷۵ کیلومتری شرق بندرلنگه واقع شده است.